Peste 600 de dolari pentru campania „Adoptă un trol”!

“La o săptămână de la lansarea campaniei „Adoptă un trol”, am reușit să colectăm 629 de dolari de la 50 de donatori”, a anunțat astăzi unul din inițiatorii campaniei Vlada Ciobanu.

Potrivit ei, în cadrul campaniei urmează a fi informați cât mai mulți oameni, în primul rând, cei care nu cunosc prea multe despre subiect, să afle mai multe despre pericolul trolilor și cum să se protejeze de ei.  Iar, eventual, să facă o donație.

“Pe parcursul campaniei, au apărut mai multe întrebări atât de la jurnaliști, cât și de la public, am dori să răspundem la câteva din ele”, a menționat Vlada Ciobanu.

Cine sunt trolii?

Comentatori plătiți care răspândesc minciuni și denigrări în spațiul online moldovenesc. Sunt comentatori, pagini de „satiră”, bloggeri plătiți, site-uri de știri false sau anonime. Căutăm informație despre ei.

OK, dar troli sunt diferiți…

Nu ne interesează orice răutăcios agresiv ce „trolește” pe facebook insultând oamenii ce nu-i plac. Fiecare decide cum să se comporte online și acești oameni nu sunt vizați de inițiativa asta. Pe noi ne interesează mașinăria sofisticată și bine coordonată ce combină comentatorii, bloggerii (cunoscuți sau anonimi), știri false, știri de satiră, mai nou, vloggeri. Vrem informație despre sistem.

Ce vom face cu banii colectați?

Banii vor fi dați oricui ne oferă informație cu dovezi despre mașinăria trolilor. Este plata pentru informație și o motivație în plus pentru ca persoana care deține informație să o divulge publicului. NU vom discrimina – o să plătim orice sursă, inclusiv persoane angajate la moment sau în trecut în această afacere, dar nu doar. Oricine știe ceva este binevenit să împărtășească informația.

Cum vom decide cui dăm bani și ce sumă?

Vom îndemna jurnaliști independenți de investigație să evalueze validitatea informației prezentate. Împreună vom decide costul informației, dacă informația este de interes pentru public și dacă merită bani. De asemenea, donatorii care fac o donație mai mare de 300 USD vor avea un cuvânt de spus.

Ce facem cu informația?

O oferim unui grup de jurnaliști să o publice.

De ce să plătim pentru troli care și așa sunt plătiți?

Campania nu se adresează doar trolilor angajați. Oricine cunoaște, întâmplător sau nu, vreo informație sau a lucrat anterior în sistem, este îndemnat să considere această ofertă unică pe piața din Republica Moldova. În același timp, vrem să oferim o recompensă financiară pentru cei care ne vor furniza informație valoroasă. Deși nu este un lucru atât de comun, jurnaliștii își plătesc sursele, dacă au bani. Interesul public este mai presus de orice. Când unica posibilitate de a obține informație valoroasă este contra plată, atunci unele redacții plătesc. Dacă au bani.

Care este legătura între troli și libertatea de exprimare?

Spațiul public online moldovenesc este plin de troli plătiți, din corupție Ei promovează anumite mesaje comandate, distrug dezbaterea sănătoasă, seamănă ură, denigrează persoane și instituții, creează confuzie printre cetățeni și nu poartă nicio responsabilitate morală sau legală pentru acțiunile lor.

Ce informație căutăm?

Orice. Pentru că nu se cunoaște nimic.
Există cheltuieli. Orice postare costă bani. Noi vrem să știm câți și din ce surse.
Există oameni care coordonează procesul. Alții preiau comanda. Vrem să îi cunoaștem.
Există oficii unde acești oameni se adună. Vrem să știm unde.
Există decizii despre „politica editorială” comună a site-urilor de știri false și „satiră”, a bloggerilor afiliați și a comentatorilor. Noi vrem să știm cum asta se întâmplă.
Există sisteme de raportare și monitorizare a lucrului. Noi vrem să știm și asta.
Există fotografii, emailuri, mărturii chiar. Ne interesează tot.

Cum ne vom asigura că nu suntem „păcăliți” de cineva ce pur și simplu vrea banii?

Vom verifica și vom cere ajutorul celor mai buni jurnaliști de investigație să controleze veridicitatea informației. Nu vom crede pe cuvânt pe nimeni.

Potențialilor suporteri:

Vă rugăm să contribuiți cu oricât puteți. Noi vrem să găsim informație despre fermele de troli. Micile voastre contribuții înseamnă susținere și încredere. Cu ele ne va fi mult mai ușor.

Partidelor vizate:

În inițiativa dată am spus că nu vom pomeni numele nici unui partid sau persoane. Noi nu ieșim împotriva unei anumite formațiuni politice.

Și acum o adresare către cei ce dețin informație ce ne-ar putea interesa: Aceasta poate fi ocazia voastră de a contribui la un spațiu informațional curat și corect, și, poate, un prim pas spre un viitor cu un job cinstit. Informația voastră poate fi extrem de valoroasă. Vă așteptăm!

Inițiatorii campaniei: Vlada Ciobanu și Dumitru Alaiba

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.