Donald Trump planifică să aloce 1500 de miliarde de dolari pentru infrastructură

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Administraţia Trump urmează să contureze luni principalele direcţii ale planului său de investiţii de 1.500 de miliarde de dolari în favoarea infrastructurilor. Printre acestea, numeroase se află în stare deplorabilă și au nevoie urgentă de a fi renovate, relatează AFP, citat de Agerpres.ro.

Bugetul preşedintelui Donald Trump, care va fi publicat luni, va include 200 de miliarde de dolari consacrate drumurilor, autostrăzilor, podurilor şi altor infrastructuri importante pentru economia Statelor Unite, potrivit unor responsabili de la Casa Albă.

„Va trebui să degajăm cele 200 de miliarde de dolari economisind în alte domenii ale bugetului federal”, a explicat unul dintre aceştia.

Statele şi investitorii privaţi vor fi solicitaţi pentru a acoperi restul de 1.300 de miliarde de dolari.

Administraţia Trump intenţionează să utilizeze cele 200 de miliarde de dolari ca pârghie prin acordarea de garanţii de împrumut, împrumuturi directe şi alte stimulente în cadrul unor programe ca TIFIA pentru infrastructurile de transport (Transportation Infrastructure Finance and Innovation).

„Zece miliarde de dolari în TIFIA ar putea strânge până la 400 de miliarde de dolari din cauza modului în care funcţionează TIFIA”, a dat asigurări un responsabil.

La sfârşitul lui ianuarie, în discursul său privind Starea Naţiunii, Donald Trump a cerut Congresului să sprijine un plan de investiţii de cel puţin 1.500 de miliarde de dolari pentru a dezvolta infrastructura din Statele Unite, fără să ofere detalii asupra modalităţii de a concretiza această dorinţă.

Construite în majoritate între anii 1950 şi 1970, autostrăzile, drumurile, podurile, căile ferate, aeroporturile şi alte infrastructuri se află în stare foarte proastă, „în ruină” după spusele preşedintelui american, pentru că nu au fost întreţinute şi modernizate de-a lungul timpului.

Casa Albă urmează să anunţe luni simplificarea procedurilor pentru autorizaţiile de construcţie pentru a le reduce la doi ani, în timp ce în prezent obţinerea lor poate dura până la zece ani.

„În mod evident, infrastructurile sunt o componentă esenţială a funcţionării economiei noastre, succesul american este în mare parte rezultatul infrastructurilor de calitate pe care le-am avut de-a lungul timpului”, a comentat un responsabil de la Casa Albă.

„Subinvestim în infrastructurile noastre şi avem proceduri care iau atâta timp, încât chiar şi atunci când avem fondurile necesare, poate dura un deceniu pentru a construi o infrastructură esenţială”, a adăugat el.

Administraţia Trump subliniază că întreaga infrastructură are nevoie de o autorizaţie din partea guvernului federal, deşi acesta din urmă joacă un rol minor în finanţarea sa. Aproximativ 14% din costul infrastructurii se află în sarcina guvernului federal, restul de 86% fiind repartizat între state şi guvernele locale, pe de o parte, şi sectorul privat, pe de altă parte, au detaliat responsabilii de la Casa Albă.

Congresul SUA va trebui să ia în discuţie propunerea preşedintelui. În această perspectivă, Donald Trump se va întâlni miercuri cu parlamentarii celor două partide.

Şeful statului va fi întrebat pe larg despre ce poate finanţa efectiv administraţia şi în ce mod. Chestiunea noilor infrastructuri răspunzând problemelor schimbărilor climatice va fi, de asemenea, discutată.

Până atunci, experţii îşi pun întrebări cu privire la sursele de finanţare a celor 200 de miliarde de dolari din bugetul federal, în contextul în care deficitul public riscă deja să se adâncească din cauza reformei impozitelor adoptate la sfârşitul lui 2017.

Administraţia Trump pariază pe principiul realităţii pentru a convinge statele, guvernele locale, firmele private şi chiar pe utilizatori pentru a deschide portofelul: îmbătrânirea infrastructurii costă scump economia Statelor Unite.

Ambuteiajele, care afectează în principal sectorul transportului rutier, costă anual peste 120 de miliarde de dolari, potrivit cercetătorului Henry Petroski de la Universitatea Duke.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...