Interesele politice de pe piața publicității televizate: Patru posturi tv denunță la Consiliul Concurenței o presupusă înțelegere de cartel

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

PRO TV Chișinău, RTR-Moldova, Jurnal TV și TV 8 au depus o plângere comună, pe data de 19 ianuarie, la Consiliul Concurenței (CC), în care acuză casele de vânzări publicitate – Casa Media și Exclusive Sales House – că ar fi încheiat o înțelegere de cartel, creând astfel abuz de poziție dominantă pe piață. Semnatarii plângerii au cerut CC să verifice faptele. Textul sesizării a fost trimis concomitent autorităților din Moldova și ambasadelor străine acreditate la Chișinău.

Reclamanții susțin că există temeiuri și bănuieli rezonabile că Exclusive Sales House și Casa Media Corp „au implementat practici anticoncurențiale prin acord orizontal, în rezultatul cărora a fost restrânsă concurența pe piața publicității”. Potrivit lor, sales-house-urile Casa Media și Exclusive Sales ar fi ajuns la o înțelegere ca furnizorii de publicitate, care sunt gata să aloce 100% din propriile bugete publicitare în exclusivitate posturilor de publicitate, care își realizează publicitatea audiovizuală prin aceste două case de vânzări, vor primi reduceri suplimentare de până la 44% din lista de prețuri pentru plasarea publicității audiovizuale. De asemenea, conform sesizării, ambele case de vânzări ar fi convenit că, din cuantumul total al bugetului publicitar, 80% să revină casei de vânzări Casa Media, iar restul 20% – casei de vânzări Exclusive Sales. În aceste condiții, cred semnatarii, posturile lor de televiziune vor avea de suferit din punct de vedere financiar pentru că agențiile și furnizorii de publicitate vor alege varianta mai ieftină de plasare a publicității, pe care o oferă cele două case de vânzări, informează Media-Azi.

Consiliul Concurenței va investiga cazul

Consultanta principală a Direcției politici și relații cu publicul din cadrul Consiliului Concurenței, Cristina Zara, a confirmat pentru Media-azi.md că plângerea a fost recepționată de către autoritatea de concurență națională și urmează să fie examinată, iar publicul va fi informat despre rezultatele investigației.

La fel, Mariana Rață, reprezentanta Media Alternativă, a precizat pentru Media-azi.md că a fost informată de către CC că instituția urmează să înceapă o investigație pe marginea celor expuse în plângere, după care va organiza o întâlnire oficială cu toți petiționarii pe marginea acestui caz.

Reclamanții semnalează primele prejudicii

Pentru a descrie cât de tare i-a afectat situația actuală de pe piață de publicitate, Mariana Rață a afirmat că Media Alternativă nu a semnat în anul 2018 niciun contract de plasare a publicității cu agențiile de vânzare a publicității. „Există furnizori de publicitate care nu lucrează prin agenții, vin direct la posturile de televiziune și semnează acolo contractele, dar ei sunt foarte puțini. Noi am semnat vreo două contracte de acest gen. În general însă marile bugete și cam toți clienții mari lucrează prin agențiile de vânzări. Nici noi, nici celelalte trei organizații care ne-am adresat la CC, nu am vândut nicio secundă de publicitate prin agenții. Am arătat și în acea plângere, în tabel, că toată publicitatea care s-a vândut prin agenții în primele două săptămâni ale anului s-a vândut la cele două case de vânzări. Și proporția e cam de 80% la 20%, cu mici diferențe – 75% la 25% sau 85% la 15%”, a subliniat Mariana Rață.

Reprezentanta postului de televiziune TV8 a adăugat că cele patru organizații semnatare intenționează să trimită o scrisoare către toate agențiile de publicitate audiovizuală din Moldova, precum și către furnizori, prin care îi va atenționa că, prin plasarea publicității conform regulilor dictate de aceste două case de vânzări, se implică în unele acțiuni îndoielnice.

Dereglări pe piața publicitară

În sprijinul afirmațiilor, semnatarii plângerii au anexat și un tabel cu proporțiile de repartizare a publicității per posturi de televiziune, în cazul a 10 clienți pentru câteva zile din luna ianuarie, fapt, care în opinia lor ar demonstra existența concentrării publicității doar la posturile de televiziune ale caselor de vânzări Casa Media și Exclusiv Sales.

Potrivit Marianei Rață, faptul înțelegerii de cartel dintre cele două case de vânzări deocamdată nu poate fi probat prin documente, întrucât „asemenea negocieri au loc prin rețele de comunicare criptate”. Ceea ce a devenit evident sunt dereglările de pe piața publicitară și faptul că agențiile de publicitate evită să plaseze publicitatea la cele patru posturi – PRO TV Chișinău, RTR-Moldova, Jurnal TV și TV 8. Deși, conform datelor furnizate de măsurătorii de audiență, postul de televiziune RTR Moldova, de exemplu, este pe locul doi, nici acest radiodifuzor nu a reușit până în prezent să obțină bani din vânzări prin agențiile de vânzare a publicității, constată Mariana Rață. .

Solicitată de Media-azi.md să se pronunțe pe marginea acestui caz, directoarea executivă a Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova, Galina Zablovskaya, a confirmat, cu referire la sursele personale, existența unei înțelegeri între cele două case de vânzări. „E un fapt cunoscut pe piață” ne-a declarat Zablovskaya, adăugând că, totuși, nu există probe concludente care ar putea demonstra existența acestei înțelegeri.

Menționăm că reprezentanții Casa Media și Exclusiv Sales au negat, citați de portalul newsmaker.md, existența unor înțelegeri de cartel între cele două case de vânzări de publicitate.

Casa Media Corp. deține drepturi de a plasa publicitatea audiovizuală pentru posturile de televiziune: Prime,Canal 2, Canal 3, Publika TV, CTC Moldova, Familia Domashniy, N 4 și Ren-Moldova, iar Exclusiv House la posturile de televiziune NTV Moldova, Exclusive TV și Accent TV. Casa Media Corp. plasează publicitatea pentru posturile de televiziune, care au afiliere cu Partidul Democrat, iar Exclusive House pentru radiodifuzorii care au afiliere cu Partidul Socialiștilor.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...