Aeroportul din Iași a înregistrat un nou record de trafic; Mulți pasageri sunt din Republica Moldova

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

În 2017, Aeroportul Internațional Iași a înregistrat un trafic record de 1.146.218 pasageri, o creștere cu 30% față de 2016, când aproape își dublase numărul de pasageri în raport cu 2015.

În 2017, august a fost luna cu cel mai intens trafic din tot anul – aproximativ 125.605 de persoane, cu aproape 30% mai mult față de aceeași perioadă a anului 2016.

În 2017, numărul celor care au tranzitat Aeroportul Iași a crescut spectaculos datorită operării, din vară, a noilor zboruri spre Glasgow, Florența, Valencia și Constanța. Evoluția traficului se datorează și creșterii frecvenței pe rute existente (Munchen, Milano și Torino), dar și operării curselor în regim charter (Zakynthos, Rodos, Heraklion, Antalya) în timpul verii.

Din numărul total de pasageri care au trecut prin aeroportul ieșean, 22.266 au călătorit pe curse charter în 2017, iar alte 1.122.530 de persoane au folosit rutele regulate. În 2017, creșterea traficului a fost de 30% față de anul precedent, când au fost înregistrați 881.157 de pasageri, transmit reprezentanții aeroportului.

Anul trecut, Iașiul a fost conectat, pe calea aerului, cu opt țări, față de una singură (Austria), în 2012. Cei care au optat pentru serviciile aeroportului ieșean au avut ocazia sa călătorească spre 19 destinații externe și alte 5 interne: Munchen, Barcelona, Paris, Londra, Madrid, Koln, Bruxelles, Glasgow, Roma, Viena, Milano, Valencia, Torino, Florenta, Tel Aviv, Bologna, Venetia, Catania, Larnaca, București, Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea (via București) și Constanța, toate operate de patru companii aeriene. Cele mai populare zboruri, de pe Aeroportul Iași, au fost către Londra, Paris, Munchen, Koln, Roma, Milano (Bergamo) și Bologna.

Începând din luna iulie a acestui an, în portofoliul de rute de la Iași vor apărea noi destinații (Dortmund, Malmo, Salonic, Billund și Eindhoven), și astfel, pentru prima dată, va fi realizată conectarea regiunii Moldovei cu țări din Nordul Europei (Suedia, Olanda si Danemarca), cererea fiind foarte mare. Odată cu introducerea noilor rute directe, o a doua aeronavă Wizz Air va fi alocată bazei de la Iași.

Totodată, va crește frecvența pe anumite rute (Milano-Bergamo, Tel Aviv, Roma-Ciampino, Tel Aviv), iar demersurile pentru introducerea unor noi zboruri directe în orarul de la Iași vor continua și în 2018. În planul de extindere au fost incluse destinații precum: Stockholm, Frankfurt, Atena, Dublin, Lyon, Varșovia sau Zagreb.

Tot mai mulți pasageri din Republica Moldova, în condițiile în care biletele sunt de peste 2 ori mai ieftine.

Deși aeroportul Iași nu furnizează date în legătură cu numărul de cetățeni domiciliați în Republica Moldova care au apelat la serviciile acestuia, din grupurile de Facebook destinate călătoriilor pot fi văzute zilnic zeci de anunțuri ale unor persoane care caută transport către aerogara de peste Prut.

Iar asta și pentru că biletele de la Iași sunt mult mai accesibile decât cele de la Chișinău. După cum Independent.md a demonstrat anterior, prețurile către aceeași destinație pe rute efectuate de către compania Wizz Air, prețurile de la Iași sunt de peste 2 ori mai mici decât cele de la Chișinău.

Citește și: (FOTO) De ce biletele de pe aeroportul Chișinău sunt mult mai scumpe decât cele de la Iași

Iar acest lucru este cauzat de taxele aeroportuare și lipsa concurenței. Chișinăul, singurul aeroport din Republica Moldova, are taxe de peste 2 ori mai mari de cât cele impuse la Iași.

Spre exemplu tariful de aterizare pe aeroportul din Iași este de 3 euro/tonă, în timp ce la Chișinău companiile trebuie să achite 7 euro/tonă. Tarifele pentru deservirea pasagerilor sunt aproximativ egale, de 6,2 respectiv 6,9 euro/pasager, diferența cea mai importantă însă apare atunci când e vorba despre taxa de „modernizare a aeroportului”. 

La Iași această taxă constituie 4 euro/pasager, în timp ce la Chișinău e de 9 euro/pasager. Pe multe alte aeroporturi din România, cum e cel de la București, o astfel de taxă nici măcar nu se percepe.

Mai mult chiar, menținerea taxei de 9 euro de la Chișinău este extrem de controversată, ea fiind introdusă atunci când aeroportul încă se afla în proprietatea statului. În ultima perioadă mai mulți deputați din opoziție au cerut anularea acestei taxe, care mărește semnificativ prețul biletelor și care aduce anual în jur de 18 milioane de euro companiei care a privatizat aeroportul. Practic o bună parte din cheltuielile de modernizare  pe care le vedem astăzi la Chișinău sunt asigurate anume din această taxă, care poate fi normală pentru un aeroport deținut de stat, dar este inexplicabilă în situația în care aparține unei companii private.

Un alt motiv care face ca biletele să fie mult mai ieftine peste Prut este multitudinea de aeroporturi și companii aeriene care operează acolo. Doar în zona Moldovei, mai sunt aeroporturi la Suceava și Bacău, de pe care sunt operate curse spre zeci de destinații europene. În România astăzi existe 16 aeroporturi internaționale. În partea aceasta de Prut, deși avem varianta aeroportului din Bălți, interesele fac ca deocamdată să nu existe niciun proiect de modernizare, singura variantă rămânând Chișinăul. 


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...