Propunerea a fost enunţată de către deputatul Iurie Ţap în contextul în care acum un an Parlamentul a aprobat o hotărâre privind raportul comisiei de anchetă în problemele ce ţin de concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău.

„Prin această hotărâre Parlamentul a obligat Guvernul să examineze posibilitatea renegocierii contractului de concesiune şi doi, foarte important: anularea taxei de modernizare care a fost inclusă ilegal în acest contract. Totodată, Procuratura Generală şi Centrul Naţional Anticorupţie au fost obligate ca autorităţi să examineze respectarea legislaţiei în vigoare de către persoanele cu funcţii de conducere şi funcţionarii publici care au fost implicaţi în procedura de concesionare a Aeroportului. Noi propunem să examinăm cum Guvernul şi alte autorităţi ale statului îşi onorează obligaţiunile în problema dată”, a declarat deputatul PLDM Iurie Ţap.

În replică, speakerul Candu a dat de înţeles că mai este suficient timp pentru a reveni la acest subiect.

„Subiectul respectiv are ca termen de scadenţă data de 23 ianuarie 2018 şi ar fi putut să fie examinat până la acea dată inclusiv de comisiile specializate ale Parlamentului. Cine este pentru a introduce acest subiect pe ordinea de zi, vă rog frumos, vă pronunţaţi prin vot. Ridicaţi puţin mâna în sus, numărătorii să vadă. Sunt 41 de voturi. Propunerea nu a fost acceptată”, a precizat preşedintele Parlamentului.

Dacă ar mai fi votat cinci deputaţi, discuţiile ar fi putut începe. 

Menţionăm că anterior Iurie Ţap a prezidat în Parlament o comisie de anchetă menită să elucideze condiţiile în care a fost concesionat Aeroportul Internaţional Chişinău, concluzionând că procesul s-a făcut cu abateri grave de la legislaţie. Încă atunci, deputatul s-a arătat nedumerit că pasagerii sunt obligaţi să achite la plecare taxa de modernizare în valoare de nouă euro. În 2013, când obiectivul a fost dat în concesiune companiei „Avia Invest” din Rusia, taxa ar fi trebuit să fie anulată, întrucât investitorul şi-a asumat în contractul încheiat cu statul cheltuielile pentru modernizare. Plata aceasta însă nu a fost suprimată, fapt care generează scumpirea zborurilor.

Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune în 2013 pentru o perioadă de 49 de ani. De atunci, în doar trei ani, firma concesionară, „Avia Invest” SRL, şi-a schimbat de trei ori proprietarii. Presa scria că ultimul acţionar majoritar era o companie off-shore din Cipru, al cărei beneficiar este un afacerist din Moscova. Şi membrii Consiliului de Administraţie al „Avia Invest” au fost înlocuiţi anterior, printre ei numărându-se şi mama vitregă a lui Ilan Shor, primarul de Orhei condamnat în dosarul fraudei de la Banca de Economii.