Actualitate

Numeroase încălcări în implementarea proiectului „e-Transformare”

E-Transformarea guvernării este un proiect care trebuia să impulsioneze modernizarea sectorului public și a serviciilor prestate de autorități. În mare parte, proiectul prevedea trecerea de la prestarea unor servicii din forma clasică la cea electronică, ceea ce însemna facilitarea accesului cetățenilor la serviciile publice.

Proiectul a fost finalizat în termenul stabilit și atât autoritățile, cât și consumatorii de servicii electronice, au avut așteptări foarte mari. Însă auditul Curții de Conturi a scos în evidență numeroase neajunsuri, și anume:

– platforma tehnologică guvernamentală comună MCloud a fost folosită rar, iar acest lucru a limitat eficienta și flexibilitatea guvernării;

– și platforma de Registre și Acte Permisive este folosită insuficient;

– platforma de interoperabilitate Mconnect se află până în prezent în proces de pilotare;

– serviciul guvernamental de pe platforma MCloud– SaaS – SIGEDIA, în care s-au investit peste 5 milioane de lei nu este funcțional. Autoritățile publice și-au dezvoltat infrastructuri, echipamente și soluții soft proprii, fără a consolida și eficientiza platforma guvernamentală MCloud și fără a coordona procesul cu Ministerul Tehnologiei Informației și Cancelaria de Stat;

– nu s-au respectat normele privind protecția datelor cu caracter personal;

– lipsa de transparență a procesului de identificare și selectare a unor servicii publice, destinate unui număr mic de utilizatori;

– lipsa specialiștilor IT calificați a redus din continuitatea serviciilor electronice publice lansate de autorități.

Aceste carențe în procesul de „e-Transformare” au dus la reducerea esențială a eficienței proiectului. Chiar și sondajele efectuate de Centrul de Guvernare Electronică confirmă capacitatea redusă a acestui serviciu în percepția omului de rând. Astfel, 73 la sută dintre cetățeni, inclusiv plătitori de impozite și taxe, au declarat că nu au solicitat niciun serviciul public fie tradițional, fie electronic, pe parcursul ultimelor 12 luni. Această situație poate indica la faptul că mulți nici nu cunosc că au folosit un serviciu public. De asemenea, din cele 27 la sută din cetățeni care au solicitat servicii publice în 2016, doar 8,1% au utilizat internetul, respectiv 18,9% din respondenți au solicitat serviciile publice deplasându-se la sediul unor instituții. Potrivit sondajului, unul dintre cele mai frecvente motive pentru care moldovenii nu solicită serviciile electronice sunt lipsa de informare.

Proiectul nu și-a justificat valoarea

Auditorii Curții de Conturi au constatat că „e-Transformare” nu s-a soldat până în prezent cu impactul scontat – impulsionarea procesului de modernizare tehnologică a guvernării. Proiectul a fost pregătit insuficient, lipsind un studiu privind necesitățile și capacitățile instituțiilor implicate. În afară de aceasta, „e-Transformare” nu și-a justificat valoarea, iar aici Guvernul și Parlamentul trebuie să intervină prin consolidarea capacităților de gestionare a platformelor de prestare a serviciilor electronice și prin modificarea legislației R. Moldova care dă peste cap eficiența acestui proiect.

În acest sens, Curtea de Conturi a recomandat revizuirea cadrului instituțional al Centrului de Guvernare Electronică; revizuirea și consolidarea cadrului normativ-legislativ aferent domeniului, dar și definirea clară și univocă a noțiunilor de servicii publice, servicii publice electronice, autoritate publică centrală, front-office etc.; îmbunătățirea procesului de selectare a serviciilor publice pentru digitizare; instruirea personalului IT implicat în administrarea și mentenanța sistemelor informaționale ale instituțiilor publice.

Vicepreședintele Curții, Tamara Andrușca, consideră că obligația instituției supreme de audit este de a sprijini buna guvernare și de a eficientiza sistemul instituțional. Situația finanțelor publice din ultimul deceniu arată că acestea trebuie gestionate corect și transparent, iar acest lucru poate fi asigurat printr-un dialog cu toate părțile implicate. De aceea Curtea de Conturi își propune să fie o sursă credibilă pentru identificarea soluțiilor privind eliminarea restanțelor la implementarea proiectului „e-Transformare”, pentru ca cetățeanul de rând să beneficieze de servicii de calitate. 

Timpul.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *