De ce a ajuns să coste un smartphone cât patru frigidere

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Aţi avut impresia că anul acesta telefoanele s-au scumpit dintr-o dată sau că promoţiile nu mai sunt chiar aşa de avantajoase? Ei bine, aşa este, scrie digi24.ro.

Preţurile smartphone-urilor au crescut în 2017 mai mult ca niciodată. Compania de cercetare de piaţă GfK arată că smartphone-ul mediu e acum mai scump cu 7% faţă de aceeasi perioada a anului trecut.

Plătim chiar şi peste o mie de dolari pentru un telefon de ultimă generaţie, bani de care ne-am putea lua patru frigidere. Iar de acest lucru nu se pot bucura decât giganții smartphone-urilor, care justifică aceste creşterile de preţuri prin telefoanele ultra-performante pe care le produc, vedetele acestui an de altfel. Dacă în mod normal orice produs nou e scump la început după care se ieftineşte, la telefoane e exact invers.

Piața smartphone-urilor a ajuns la saturaţie, motiv pentru care producătorii ar putea fi obligați să suporte creşteri mai mici de profitiri şi marje înguste. Însă căută noi nişe. Şi cea care s-a dovedit a merge este cea a lansării unei noi linii – telefonul super premium. Producătorii reușesc să-şi meninţă ritmul de creştere şi marjele de profit datorită cererii din ce în ce mai mari pentru smartphone-urile mai scumpe.

Producătorii de top și-au îndreptat anul acesta atenția să obțină cât mai mult de pe urma dispozitivelor pe care le vând, și nu pe numărul de unități comercializate cum o făceau în anii trecuți. Compania care a declanșat acest trend a fost Sony, care a apelat la strategia gadgeturilor premium în urmă cu câțiva ani.

Anul acesta, Apple și Samsung au urmat trendul. Au fost prezentate modelele Galaxy Note 8 și Iphone X, cu prețuri de pornire de peste 930 de dolari.

Însă nu doar modele super-premium au parte de explozii de prețuri. Să luăm exemplul celebrului i-Phone. Dacă în 2007, când a fost lansat, un astfel de telefon costa 500 de dolari, un deceniu mai târziu, cel mai ieftin telefon lansat, i-Phone 8 nu scade sub 700 de dolari.

O altă explicație a prețurilor în creștere ar fi și faptul că acestea dispun de funcții noi, procesoare mai bune și ecrane mai mari. Iar acestea fiind noi, au un preț mai mare de producție. La toate acestea se adaugă concurența mare pentru piese, pentru că din moment ce consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru smartphone-urile de ultimă generație, se așteaptă să primească și un produs superior, care să merite o mie de dolari. Un deficit de componente performante mărește costurile, ceea ce duce la o scumpire a telefoanelor la nivelul industrie. Unde mai punem și accesoriile, care aduc venituri din ce în ce mai mari brandurilor. Samsung, Google și Apple au toate propriile lor oferte și toate doresc să se individualizeze, astfel încât să nu poți folosi același accesoriu la două branduri diferite.

Valoarea totală a telefoanelor inteligente vândute în trimestrul al treilea al acestui an a crescut la nivel global cu 10 procente – adică aproape 117 miliarde de dolari. Asta ne arată că oamenii nu au de gând să renunțe la telefoane, doar că odată cu prețurile, cresc și pretențiile. Aproape 70% din populația globală deține în prezent un smartphone.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...