Aspectele ascunse ale legii privind „decriminalizarea infracțiunilor economice”: Se creează condiții pentru eliberarea de răspundere penală a celor implicaţi în furtul miliardului

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Proiectul de lege privind „decriminalizarea infracțiunilor economice” prezentat de ministerul Justiției riscă să reducă considerabil din eforturile autorităților de investigare a delapidărilor din sistemul financiar bancar și să trimită semnale periculoase pentru viitor cu privire la acceptarea unor comportamente ilegale similare. Un astfel de proiect nu este necesar, acesta va duce la obstrucționarea investigației bancare și inconsistența cu politicile promovate până acum, precum şi va avea un efect retroactiv al legii penale. Cel puţin asta spun analiştii Expert-Grup.

Având în vedere delapidările care au avut loc în ultimii ani în sectorul bancar și fraudele din sistemul de asigurări, proiectul în versiunea propusă riscă să reducă considerabil din eforturile autorităților de investigare a acestora și să trimită semnale periculoase pentru viitor cu privire la acceptarea unor comportamente ilegale similare. Astfel, analiştii atestă mai multe probleme asociate cu natura și modul în care sunt propuse respectivele amendamente.

Conform analiştilor Expert-Grup, proiectul nu justifică în niciun fel de ce aceste infracțiuni ar trebui să cadă sub incidența liberării de răspundere penală.

„Având în vedere modul cum aceste infracțiuni sunt comise și fenomenul răspândit al acestor abateri, inclusiv de preluare prin atacuri raider a afacerilor, liberarea de răspundere penală nu este justificată. Este inacceptabil ca o persoană care a fost implicată în fraudele bancare, în obstrucționarea supravegherii bancare, în acțiuni de manipulare cu valorile mobiliare să scape de răspundere penală prin plata unei amenzi. De facto, în această parte, proiectul introduce sancțiuni mai blânde pentru escroci, ceea ce prin natura lucrurilor este inacceptabil. Un stat care a fost victima unei fraude bancare imense ar trebui, din contra, să înăsprească sancțiunile pentru astfel de abateri, descurajând orice noi tentative de acest gen”, se arată într-o analiză ce vizează proiectul.

Citeşte şi: Veaceslav Negruță: PD intenționează să „racordeze” legislația penală la „furtul miliardului”

Mai mult ca atât, prin prisma proiectului respectiv se creează condiții propice pentru eliberarea de răspundere penală sau suspendarea condiționată a executării pedepsei aplicate pentru unii actori implicați în frauda bancară. Deși în nota informativă se menționează că amendamentele proiectului de lege sunt elaborate în mare parte pentru atingerea scopului de „îmbunătățire substanțială a climatului investițional”, analiştii constată totuși o slabă, dacă nu chiar lipsa legăturii cauzale între promovarea climatului investițional și reducerea substanțială a pedepselor pentru infracțiunile comise cu intenție, în special cele din domeniul bancar.

Potrivit analizei, acest proeict de lege va avea efecte negative asupra legii penale, or în acest caz va fi ameliorată situația persoanei ce a comis infracțiunea, adică se extinde asupra persoanelor care au săvârșit faptele respective până la intrarea în vigoare a acestei legi, inclusiv asupra persoanelor care execută pedeapsa ori care au executat pedeapsa, dar au antecedente penale.

Astfel, ținând cont că amendamentele propuse ușurează pedeapsa pentru infracțiunile propuse, analiștii constată că acestea se vor aplica și persoanelor investigate sau care urmează a fi investigate în legătura cu frauda bancară din 2014, adică furtul miliardului de dolari din sistemul financiar bancar modovenesc.

„Prin acesta normă vor fi facilitați cei care au comis fraude împotriva investitorilor de buna credință. Astfel, un atare proiect de fapt va descuraja și nu va atrage investitorii în Republica Moldova. Având în vedere că o astfel de inițiativă nu se justifică, insistența ministerului Justiţiei de a o promova creează impresia că scopul proiectului este de fapt altul decât cel declarat”, mai spun experţii.

Mai mult, analiştii sunt de părere că acest proiect de lege va duce la obstrucționarea investigației bancare și inconsistența cu politicile promovate până acum, adică, introducerea acestor modificări la momentul actual va îngreuna serios investigarea adecvată a fraudei bancare. Mai mult, proiectul prevede
liberarea de răspundere penală pentru obstrucționarea supravegherii bancare sau gestiunea frauduloasă a băncilor, infracțiuni introduse în 2014. Sancțiunile pentru acestea au fost chiar înăsprite în toamna anului 2016. „Exonerarea de răspundere penală pentru aceste infracțiuni în 2017 este cel puțin surprinzătoare”, conform analizei.

Citeşte şi: Usatîi: Autorităţile se pregătesc să elibereze de răspundere penală executorii „jafului secolului”

Astfel, analiştii economici conchid că, proiectul propus spre consultare publică, de facto, oferă facilități penale escrocilor implicați în fraude bancare sau obstrucționarea supravegherii bancare. Proiectul nu exclude nici aplicarea lui față de persoanele implicate în frauda bancară, iar lipsa unei justificări a necesității liberării de răspundere penală pentru infracțiuni economice comise cu intenție, coroborat cu insistența cu care această inițiativă este promovată, poate sugera că proiectul urmărește un alt scop decât cel declarat.

Mai mult, introducerea unor măsuri de relaxare penală în cazul unor abateri care prezintă un pericol și un interes social sporit va duce la ceea că orice persoană va putea pretinde liberarea de răspundere penală, atât pentru infracțiunile deja comise, cât și pentru infracțiunile pe care le va comite în viitor, respectiv această inițiativă trebuie tratată cu o mai mare atenție.

În cele din urmă, analiştii atenționează că adoptarea proiectului de lege în varianta propusă va submina și mai mult încrederea populației în guvernare, legitimitatea componenței actuale și interesele de facto ale deputaților și va releva carențele fundamentale ale sistemului de stat de drept din Republica Moldova.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...