/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 785: Reuniune NATO-Ucraina și recordul anunțat de Zelenski. Zaharova atacă din nou Moldova

Troleibuzele din Chișinău: abateri de la orar și lipsa confortului. Cine se face vinovat și ce putem face?

missing
03 decembrie 2017, ora 08:20

În ultimii zece ani, troleibuzele realizează cu 65 mln de călătorii mai puțin, în timp ce taximetrele (taxi-urile) execută cu 3 mln de călătorii mai mult, iar numărul mașinilor private a sporit cu peste 200 mii de unități. 2 Cel mai mare număr de autoturisme private se înregistrează în Chișinău, unde circulă aproximativ 200 mii de automobile. Cauzele acestei probleme sunt: regularitatea circulației, calitatea deservirii, lipsa confortului etc.

Foto: primăria mea

Primăria Mea a analizat în ce măsură se respectă regularitatea și punctualitatea transportului public electric timp de o săptămână, de luni până vineri (6 – 10 noiembrie), între 7.30 și 8.00. Membrii echipei au monitorizat în ce măsură troleibuzele respectă orarul la 4 stații din municipiu: S. Lazo, Gh. Asachi, Ginta Latină și parcul „Alunelul”. Datele colectate de PRIMĂRIAMEA nu pretind a fi absolute, dar ne permit să stabilim unele tendințe și neconcordanțe. Astfel, deși transportul public electric se orientează după orarul stabilit, s-a depistat că, în 41,73 % din cazurile monitorizate (393) se înregistrează o abatere de peste 2 minute (norma admisibilă) de la orar. Doar 12,21 % au ajuns la stație fără întârziere și 27,74 % cu abateri de până la un minut. 18.58 % din unitățile de transport monitorizate au ajuns la stație cu 2 minute mai devreme sau mai târziu. Din acest motiv, timpul de așteptare la stație variază. În timp ce unele unități de transport ajung la stație cu câteva minute înainte (27,4%), pasagerii care urcă în următorul troleibuz de pe aceeași rută sunt nevoiți să aștepte în unele cazuri peste 10 minute, deși orarul prevede 6 minute sau mai puțin timp de așteptare.

Cauzele abaterilor de la orar sunt multiple: staționarea transportului privat în fața troleibuzelor, dezbaterea troleelor 9 (antenele troleibuzelor) de pe liniile de contact, ambuteiaje, accidente care blochează traficul, defectarea troleibuzelor, precum și concentrarea la stații a unui număr sporit de troleibuze în același interval de timp, creându-se un cortegiu de troleibuze care se deplasează cu mare dificultate.

Cine este responsabil?

Principala autoritate responsabilă de organizarea și prestarea serviciilor de transport electric este Î.M. „Regia Transport Electric” (RTEC). RTEC este responsabilă, conform statutului său, de transportarea pasagerilor, asigurarea procesului de producție cu materiale tehnice, prestarea contra plată a serviciilor (reparația transportului electric și auto, plasarea reclamei ș.a.) și serviciilor sociale (alimentație publică prin intermediul rețelei mobile și staționare a întreprinderii, profilaxie la complexul medical al întreprinderii ș.a.).
De planificarea și monitorizarea transportului public este însă responsabilă Direcția generală transport public și căi de comunicație.

Raportul auditului gestionării patrimoniului public la întreprinderea municipală „Regia Transport Electric” în anii 2009-2010 evidențiază cooperarea dificilă și deficitară între DGTP-CC şi RTEC. Din cauza lipsei unei conlucrări pentru eficientizarea activităţii întreprinderii, adică optimizarea și raționalizarea rețelei de rute deservite, care să țină cont de reducerea fluxului de călători, respectiv a coeficientului de utilizare a capacităţii troleibuzelor, municipalitatea a pierdut circa 4,8 mil. lei anual.

Cooperarea deficitară dintre direcție și RTEC nu se limitează însă doar la pierderi financiare, dar și creează impedimente pentru buna funcționare a transportului public electric și implementarea reformelor necesare. Cele două instituții nu pot activa paralel de vreme ce circulația transportului public electric nu este influențată doar de starea tehnică a troleibuzelor, dar și de alte aspecte ce nu țin de competența sa, precum calitatea drumurilor sau modul cum este organizat transportul public în general. Aceste aspecte se înscriu în competența DGTP-CC.

Ce se poate de făcut?

– Dotarea unităților de transport electric cu un sistem de geolocație – permite operatorului să monitorizeze regularitatea și punctualitatea troleibuzelor și să formuleze în baza datelor acumulate propuneri privind eficientizarea circulației transportului electric;

– Instituirea sistemului de tichetare electronică – în baza datelor privind fluxul de pasageri colectate la diferite ore și stații, DGTP-CC va putea planifica corespunzător numărul necesar de unități de transport și regularitatea acestora;

– Crearea benzilor și buzunarelor destinate exclusiv transportului public electric;

– Constituirea unui centru unic pentru gestionarea transportului public.

Articolul integral poate fi citit pe site-ul Primăria Mea.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram