Guvernul urmează ca până la finele anului 2017 să aloce sumplimentar o sumă de 22,85 de milioane lei din bugetul de stat pentru cel al Serviciului 112. Astfel bugetul pentru acest an al Serviciului 112 se va majora cu circa 46%: de la 50 la 72,85 milioane lei.

159 de milioane lei pentru un sistem informaţional

Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern banii sunt necesari pentru crearea Sistemului informaţional automatizat al Serviciului 112, pentru care în anul 2017 s-au prevăzut 33,26 milioane lei. Acum se constată că suma respectivă nu este suficientă şi se va majora la 56,1 milioane lei.

Contractul pentru Crearea infrastructurii de comunicaţii şi a Sistemului informaţional automatizat al Serviciului 112 (nr. 006/2017 din 30.06.2017) a fost semnat cu celebra firmă suedeză Ericcson AB şi are o valoare de 159,31 milioane lei (inclusiv TVA).

Clauzele contractului prevăd că lucrările se efectuează în termen de 12 luni, iar asigurarea achitării sumei contractului se va realiza pe etape, conform bugetului planificat pentru anii 2017- 2019, transmite Mold-Street.

În acelaşi timp încă nu au fost realizate lucrările de reconstrucţie cu replanificarea încaperilor pentru amplasarea la Băcioi, Chişinău a unui Centru de preluare a apelurilor de urgenţă a Serviciului 112.

Noi promisiuni pentru lansarea Serviciului 112

Liviu Oboroc, director al Serviciului Naţional Unic pentru apelurile de urgenţă 112, a declarat pentru IPN că activitatea Serviciului 112 se desfăşoară în conformitate cu obiectivele trasate în Planul de acţiuni aprobat prin Hotărârea Guvernului.

Totodată el a precizat că lansarea Serviciului 112 este planificată pentru finele anului 2018. Anterior de la şefi de Guvern la miniştri au promis că lansarea acestui serviciu se va face mai operativ.

În 2015 Nordic Investment Bank a elaborat şi un studiu de fezabilitate pentru crearea şi implementarea Serviciului Naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112.

Ultima dată, încă în februarie 2016, Vasile Botnari, fost ministru al Tehnologiilor Informaţionale anunţa că acest Serviciu va fi funcţional până la finele anului 2016. 

Implementarea Serviciului 112 este o măsură prevăzută încă în Planul naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2011-2014, care include şi serviciile de localizare. Totodată Moldova trebuie să se conformeze prevederilor Directivei UE cu privire la Serviciul Universal.

Costurile pentru implementarea acestui serviciu au fost evaluate la 242 de milioane de lei, urmând a fi acoperite din bugetul de stat, granturi şi asistenţă externă, fără să fie precizate exact sursele de finanţare.

În iulie 2014, Guvernul Leancă şi asumat răspunderea pentru un proiect de lege ce prevedea crearea acestui serviciu.

Serviciul 112 are statut de instituţie publică şi va funcţiona în baza alocaţiilor din bugetul de stat, mijloace extrabugetare şi din fondurile donatorilor. Crearea Serviciului 112 este o prevedere a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Prin apelarea gratuită a unui singur număr: 112 va putea fi sesizată poliţia, pompierii, serviciul medical de urgenţă şi serviciul gaze.