Promo-LEX a identificat mai multe lacune privind referendumul de revocare a primarului Chirtoacă

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Misiunea de Observare Promo-LEX a identificat mai multe lacune privind referendumul local de revocare a primarului general suspendat al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă.

Deși Codul Electoral conține un capitol aparte cu privire la referendumul local, Promo-LEX notează existența unor lacune precum reglementarea insuficientă a statutului participantului la referendum, abordarea restrictivă privind categoriile de participanți la referendum, interpretabilitatea conceptului de campanie electorală în contextul referendumului; participarea militarilor în termen, a alegătorilor care dețin concomitent și viză de domiciliu și reședință.

Consiliul electoral al circumscripției electorale municipale Chișinău (CECEM) a înregistrat 2 participanți pentru referendumul local din 19 noiembrie 2017 – Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) și Partidul Liberal (PL). Totodată, în lumina lacunelor expuse mai sus, Promo-LEX constată că, CECEM a respins solicitarea lui Dorin Chirtoacă de a fi înregistrat ca participant la referendumul local, fiind invocate încălcarea de către solicitant a prevederilor art. 41 din Codul Electoral (depunerea dosarului de înregistrare personal de către candidat) și necorespunderea cu prevederile hotărârii CEC nr. 1145 din 3 octombrie 2017 (lipsa persoanelor fizice în lista potențialilor participanți la referendumul local).

În ceea ce privește campania electorală, conform observatorilor Promo-LEX, în perioada monitorizată au fost organizate cel puțin 58 de activități de agitație (50 – PSRM, 8 – PL). Cele mai utilizate instrumente de promovare sunt întâlnirile cu alegătorii – 29 de cazuri, utilizarea publicității stradale/promoționale/on-line în activitatea de agitație – 86 de cazuri (81 – PSRM, 5 – PL).

De asemenea, a fost raportat un caz ce poate fi calificat drept utilizare a resurselor administrative de către un reprezentant al PSRM.

Pornind de la activitățile desfășurare de către participanții la referendum, în prima săptămână de campanie, doar PSRM a raportat venituri de 377,000 lei și cheltuieli de 374,211,77 lei, iar PL a raportat 0 lei. Pe de altă parte, observatorii Promo-LEX au remarcat că, PSRM a desfășurat activități suplimentare de agitație electorală estimate la cel puțin 404,117 lei, inclusiv 101,861 lei pentru publicitate stradală, 260,550 lei pentru publicitate promoțională, 41,706 lei pentru remunerarea voluntarilor și altele.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...