Cât ar trebui să coste o călătorie cu troleibuzul sau microbuzul? Ce spune un specialist

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Tarifele pentru călătoriile cu transportul public din Chișinău trebuiesc modificate, probleme însă nu vor fi rezolvate doar dacă cetățenii vor plăti mai mult pentru a merge cu autobuzul și troleibuzul, susține Victor Ceban, doctor în ştiinţe şi conferențiar universitar la UTM, autorul unor studii despre optimizarea transportului public în municipiul Chişinău.

Acesta susține că, în ultimii ani, din varii motive, s-a redus brusc coeficientul de îmbarcare la mai multe module de transport.

„Sunt mult mai puțini călători decât prevede norma şi care constituie 40 la sută. Asta înseamnă că la fiecare kilometru de parcurs ar fi ca mijlocul de transport, fie troleibuz, fie autobuz, să fie încărcat în proporţie de cel puţin 40 la sută. Bunăoară, în troleibuz sunt 100 de locuri, ar trebui să fie cel puţin 40 de călători. Dacă ar fi asigurat acest coeficient de îmbarcare, atunci ar fi acoperite practic toate cheltuielile transportatorilor”, a declarat Ceban într-un interviu pentru Europa Liberă.

Expertul spune că dacă acest coeficient de 40 la sută ar fi asigurat, atunci cu un tarif de trei lei la troleibuz Regia Transport Electric poate să-şi acopere toate cheltuielile suportate, iar la microbuze, cu tariful de cinci lei pot fi acoperite cheltuielile.

„Noi trebuie să acceptăm să mergem pe jos măcar 400-500 de metri până la arterele principale şi să alegem transportul de capacitate mare – troleibuze, autobuze. În acest fel, având un număr mai mare de pasageri transportatorii îşi vor putea acoperi cheltuielile chiar şi cu tariful actual – 2 lei la troleibuz şi 3 lei la autobuz”, a mai spus Ceban.

Totuși, pentru a fi rentabil eficient, transportul public din Chișinău trebuie să treacă prin schimbări majore.

„Direcţia de transport dispune de două proiecte importante, elaborate pe granturi europene, BERD este gata să susţină realizarea acestor proiecte. Este vorba despre proiectul de restructurare a rețelei de rute şi despre proiectul care prevede introducerea sistemului de taxare electronică. Prin sistemul de taxare electronică s-ar asigura transparența. Prin restructurarea reţelei de rute s-ar obţine micşorarea numărului de rute şi consolidarea fluxului de călători. Din păcate, nu există voinţă pentru implementarea acestor proiecte. Realizarea lor ar permite apariţia a cel puţin trei rute în direcţia Rîşcani-Botanica, Ciocana-Buiucani, Botanica-Buiucani cu benzi separate exclusiv pentru transport public pe care va fi posibilă mărirea vitezei călătoriei. Astfel lumea va fi motivată să folosească transportul public. Pot fi impuse şi anumite condiţii pentru ca lumea să se dezică de transport personal şi atunci va fi decongestionat traficul din oraş. Cred că peste un an doi cetăţenii singuri o să insiste să fie realizat acest proiect pentru că în orele de vârf e imposibili să circuli, inclusiv cu transportul personal care merge la viteza troleibuzului”, a mai spus Victor Ceban.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...