(FOTO) Vasul de două ori mai mare decât Titanicul: S-a scufundat, dar a mers, din nou, încă 21 de ani

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Colosul plutitor a fost botezat Seawise Giant și era atât de mare încât nu a putut naviga prin Canalul Mânecii. Pentru a fi oprit, giganticul vas de 564.000 de tone avea nevoie de o distanță de cinci mile. Vasul, care avea o lungime de aproape 460 de metri, a fost bombardat și scufundat în anul 1988, dar ulterior a fost scos la suprafață, reparat și repus în uz. Seawise Giant a trecut pe la șase proprietari și a mai navigat vreme de 21 de ani, după ce a fost reintrodus în exploatare. În anul 2010 viața gigantului a luat sfârșit, fiind casat. Dezmembrarea sa a fost o operațiune complexă, fiind încredințată unui șantier naval indian. La operațiune au participat zeci de mii de muncitori.

Tancul petrolier Seawise Giant a fost construit în Japonia anului 1979. De-a lungul celor peste trei decenii de existență, vasul de transport, dublu ca dimensiuni față de faimosul Titanic, a avut mai multe nume. În anul 1988 vasul a fost scufundat de către bombele armatei irakiene, în timpul confruntărilor cu Iranul. Chiar dacă, inițial, părea că nu mai era nimic de făcut, supertancul a putut fi scos la suprafață, reparat și trimis din nou în larg.

Tancul petrolier construit la Kanagawa, a fost comandat de către un magnat grec, însă, până la urmă acesta a refuzat să-l mai preia, fiind vândut unei companii din Hong Kong. Noul proprietar a găsit de cuviință să mărească și mai mult dimensiunile și capacitatea de transport ale tancului petrolier. Numai cârma sa cântărea cât 46 de elefanți, în vreme ce motorul avea o greutate de 50 de tone. Încărcat la maximum, Seawise Giant, cel mai mare vas de acest fel construit vreodată, avea o greutate de 657.000 de tone.

Ani la rând, colosul a cărat petrol din Orientul Mijlociu în SUA. Pe când era ancorat în apele puțin adânci din preajma insulei Larak, vasul a fost bombardat de către irakieni, aprinzându-se într-o clipită, precum un chibrit gigantic, și în cele din urmă scufundându-se. După ce conflictul militar a luat sfârșit, supertancul Seawise Giant a fost scos la suprafață de către experții norvegieni. Epava a fost trimisă în Singapore, pentru ample reparații. Colosul a fost relansat la apă sub numele de Happy Giant. Vasul a purtat, mai apoi, numele de Knock Nevis și Jahre Viking, pe când s-a aflat în exploatarea norvegienilor.

Avantajat prin extraordinara capacitate de transport, imensul tanc petrolier avea și un mare inconvenient: nu putea naviga prin unele dintre cele mai importante canale ale lumii. Canalul Mânecii, Canalul Suez și Canalul Panama s-au dovedit prea puțin adânci pentru cel mai mare vas care a existat vreodată. Odată ajuns la viteza sa maximă, de peste 30 de kilometri pe oră, supertancul avea nevoie de cinci mile pentru a se opri din deplasare. Astăzi, din Seawise Giant mai există decât ancora, ce cântărește 36 de tone și este expusă la Muzeul Maritim din Hong Kong.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...