În prezent însă, imediat ce sosesc în zonă, ei îi întreabă pe localnici: „Despacito?”. Rezidenţii le arată direcţia în care trebuie să meargă, indicând un grup de stânci devenite celebre, în faţa cărora Luis Fonsi a cântat refrenul acestei piese, sau zidul lângă care a dansat o fostă câştigătoare a concursului Miss Univers, Zuleyka Rivera.

Turiştii sunt încântaţi să descopere şi faptul că jucătorii de domino, reuniţi în faţa unor mese, în plină stradă, sunt cât se poate de adevăraţi.

Acest aflux brusc de fani ai cântecului „Despacito” contrastează cu sărăcia cartierului, fiind însă o consecinţă logică a mesajului promovat în videoclipul piesei.

Amploarea succesului de care se bucură cântecul „Despacito” a fost pe placul locuitorilor din La Perla, chiar dacă ei nu i-au aşteptat pe Luis Fonsi şi Daddy Yankee pentru a încerca să îmbunătăţească imaginea cartierului lor.

Înainte de „Despacito”, rezidenţii din La Perla au luptat cu înverşunare pentru protejarea acestei părţi a centrului vechi din San Juan, amplasată pe colinele unei peninsule, între stânci naturale şi faţadele oraşului. Aproximativ 1.600 de persoane locuiesc în La Perla, unul dintre cele mai sărace cartiere din San Juan, a cărui economie este dominată în principal de traficul de droguri, în pofida eforturilor făcute — în zadar — de Guvern.

Pe site-ul Yelp, mai mulţi internauţi au recomandat turiştilor să nu meargă în acel perimetru paradisiac, dar potenţial periculos.

Dar, după lansarea clipului, comunitatea locală s-a organizat: un brutar local şi doi comercianţi de legume şi-au făcut apariţia în zonă şi 80.000 de dolari provenind din donaţii private au fost strânşi pentru renovarea caselor. „Acum puteţi să veniţi, nu vi se va întâmpla nimic. Nu există niciun monstru aici, nimeni nu vă va ucide şi nu vă va agresa”, spune Yashira Gomez, preşedinta consiliului comunitar local.

Urmarea acestor operaţiuni vizează înfiinţarea unei companii care va organiza vizite ghidate, axate pe istoria oraşului.

În mai, la cinci luni după lansarea videoclipului, rezervările hoteliere au crescut cu 9% în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Creşterea numărului de turişti ar putea fi asociată şi cu sfârşitul crizei declanşate de virusul Zika, din cauza căruia Statele Unite au declarat stare de urgenţă sanitară în Puerto Rico anul trecut, în contextul în care turismul realiza 6% din PIB-ul regiunii în 2015.

„Toate elementele sunt acum aşezate pentru ca Puerto Rico să devină destinaţia preferată a călătorilor care vor să meargă în Marea Caraibilor”, spune Jose Izquierdo, directorul Companiei de Turism din Puerto Rico, deţinută de Guvern. El se declară convins de faptul că videoclipul cântecului „Despacito” a permis ameliorarea imaginii insulei. Părerea lui este împărtăşită şi de Marwan Badran, directorul site-ului Hotels.com din America Centrală, potrivit căruia căutările online pentru camere de hotel au crescut în acest an cu 45%.

„Vedem adeseori cum anumite destinaţii devin foarte căutate după succesul unor filme sau seriale TV sau când anumite celebrităţi se căsătoresc în anumite localităţi. La fel se întâmplă acum şi cu Puerto Rico, deoarece „Despacito” a devenit cel mai ascultat cântec din istoria platformelor de streaming”, a adăugat Marwan Badran.