20:49:48 24.04.2024
Stiri

STUDIU // Dovezi că reclamele de pe Facebook pot să MODIFICE rezultatele unor alegeri electorale

Știri 01.08.2017 18:30 Vizualizări1744 Autor: Ziarul National


STUDIU // Dovezi că reclamele de pe Facebook pot să MODIFICE rezultatele unor alegeri electorale Sursa: ziare.com

Poate Facebook să încline cu adevărat balanţa în timpul unor alegeri electorale? Se pare că da, arată un studiu recent.

Pe parcursul ultimului an, companii precum AggregateIQ şi Cambridge Analytica au fost acuzate că au postat pe reţelele de socializare reclame care se folosesc de inteligenţa artificială pentru a influenţa rezultatul referendumului pentru Brexit, respectiv pe cel al alegerilor prezidenţiale din SUA. Însă în lipsa dovezilor, nimeni nu a ştiut până acum dacă există într-adevăr o astfel de tehnologie care să facă posibile aceste lucruri, relatează New Scientist.

Primul studiu ce detaliază acest proces, de la început şi până la final, a fost publicat recent în SUA. „Este pentru prima dată când am văzut toate punctele conectate între ele”, a spus Joanna Bryson, cercetătoare specializată în programe de inteligenţă artificială (AI) la Universitatea Bath din Marea Britanie.

În centrul dezbaterilor pe marginea acestui subiect se află „direcţionarea psihografică” - direcţionarea campaniilor politice către oameni, prin intermediul reţelelor de socializare, pe baza personalităţii şi simpatiilor lor politice, cu ajutorul unor cantităţi uriaşe de date, filtrate de un program de inteligenţă artificială.

Deşi Facebook nu furnizează în mod explicit instrumente pentru „ţintirea” oamenilor în funcţie de opiniile lor politice, noul studiu arată modul în care această reţea de socializare poate fi exploatată.

Utilizând o combinaţie alcătuită din interesele oamenilor, date demografice şi date ale unor sondaje de opinie, este posibilă direcţionarea unor campanii publicitare spre anumiţi indivizi în funcţie de acordul lor faţă de anumite idei şi politici. Un astfel de instrument poate avea un impact major asupra succesului unei campanii, conform articolului publicat de New Scientist la 28 iulie sub semnătură lui Timothy Revell.

„Maşina propagandei bazate pe inteligenţa artificială, devenită o armă, este eficientă. Nu mai ai nevoie să modifici prea mult simpatiile politice ale oamenilor într-o campanie electorală, ci doar să muţi câteva puncte procentuale spre stânga sau spre dreapta”, a declarat Chris Sumner de la Online Privacy Foundation, care a prezentat acest studiu.

Control şi echilibru

Nimeni nu poate să ştie dacă o astfel de stratagemă poate să modifice permanent opiniile politice ale oamenilor. Însă studiul prezentat a dezvăluit cu adevărat o anumită formă de campanie politică în care nu există control şi echilibru.

Pentru a înţelege mai bine chestiunea complexă a direcţionării psihografice online, Chris Sumner şi colegii lui au creat patru experimente.

În primul dintre ele, cercetătorii au analizat elementele care îi divizează pe oameni. O poziţie fruntaşă pe această listă a ocupat-o următoarea declaraţie: „Cu privire la intimitatea pe Internet: dacă nu ai făcut nimic rău, nu ai niciun motiv să te temi”.

În timpul referendumului pentru Brexit, cercetătorii au intervievat peste 5.000 de persoane şi au descoperit că votanţii pro-Brexit erau semnificativ mai dispuşi să fie de acord cu acea declaraţie, în timp ce persoanele care au votat împotriva Brexit-ului erau mai înclinate să fie în dezacord cu afirmaţia citată.

Apoi, aplicând diverse teste de personalitate unui alt grup de subiecţi, cercetătorii au descoperit trăsăturile corelate cu gradul de probabilitate pentru ca o persoană să fie de acord cu acea declaraţie despre intimitatea pe Internet. Ele au fost convertite într-un „scor de autoritarism”: dacă o persoană obţine un scor mare, ea este mai dispusă să fie de acord cu acea declaraţie.

Folosind un instrument denumit PreferenceTool, creat de cercetători de la Universitatea Cambridge, autorii studiului au putut să determine două elemente principale pe care le aveau cel mai probabil oamenii cu acel tip de personalitate: preferinţele lor de pe Facebook şi grupul demografic din care făceau parte.

Doar 38% din totalul oamenilor aleşi la întâmplare pe Facebook s-au declarat de acord cu afirmaţia despre intimitatea online, însă acest procent a urcat până la 61% atunci când instrumentul PreferenceTool a fost utilizat pentru a-i găsi pe oamenii care sunt mai dispuşi să se declare de acord cu afirmaţia citată şi a scăzut la 25% pentru persoanele predispuse să fie în dezacord cu aceeaşi afirmaţie. Cu alte cuvinte, autorii studiului au demonstrat că este posibilă „ţintirea” persoanelor de pe Facebook pe baza opiniilor lor politice.

Campanii publicitare

La sfârşit, cercetătorii au creat patru tipuri diferite de campanii publicitare pe Facebook, dezvoltate în funcţie de personalităţile identificate, folosind atât mesaje pro cât şi împotriva supravegherii online. De exemplu, reclama anti-supraveghere a vizat persoane cu note mari la scorul de autoritarism şi avea următorul mesaj: „Ei au luptat pentru libertatea ta. Nu renunţa la ea! Spune NU supravegherii în masă!”. Pe fundal erau proiectate imagini din timpul Debarcării din Normandia.

În contrast, versiunea pentru persoanele cu note mici la scorul de autoritarism avea un alt mesaj: „Chiar nu ai niciun motiv de teamă dacă nu ai nimic de ascuns? Spune NU supravegherii centralizate”, alături de o imagine cu Anne Frank.

În total, cercetătorii au descoperit că reclamele-ţintite au avut cea mai bună rezonanţă în cadrul grupurilor vizate. De exemplu, reclama anti-supraveghere, cu un grad mare de autoritarism a obţinut de 20 de ori mai multe Like-uri şi Share-uri de la grupul utilizatorilor cu scoruri mari la testul de autoritarism în comparaţie cu grupul persoanelor care au obţinut scoruri mici la acelaşi test.

Reprezentanţii Facebook au declarat pentru publicaţia New Scientist că direcţionarea psihografică nu încalcă termenii de utilizare ai reţelei de socializare şi au prezentat un document despre modul în care compania foloseşte datele externe şi care respectă legislaţia în vigoare.

Un grad mai mare de transparenţă este obiectivul avut în vedere pentru viitor. Elizabeth Denham, Comisarul pentru Informaţie din Marea Britanie, se află în prezent la jumătatea unei anchete ce vizează folosirea reclamelor ţintite în campaniile politice. Ea va publica rezultatele investigaţiei în a două jumătate a anului 2017. Partidul Ecologist din Germania a decis să îşi publice toate reclamele pe care le-a folosit pe reţelele de socializare, pentru ca acestea să poată fi consultate de oricine doreşte să le vizualizeze.

Însă o abordare şi mai bună ar fi aceea de a înfiinţa o serie de instituţii noi, care să monitorizeze algoritmii folosiţi în „ţintirea” internauţilor în scopuri politice. „E absolut fundamental pentru democraţie să existe mai multă transparenţă”, a spus Joanna Bryson.

Sursa: ziare.com


Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md