Acum tinerii au acces la studii profesionale tehnice modernizate. Care sunt rezultatele Strategiei de dezvoltare (2013 -2020)

Scolile-profesionale-si-colegiile-vor-fi-finantate-in-functie-de-numarul-de-elevi-21130-1140×643

Tinerii care-și doresc să obțină o meserie bună și să devină specialiști calificați într-un domeniu, acum au toate posibilitățile datorită procesului de modernizare a învățământului profesional tehnic, care a demarat în anul 2013. De exemplu, elevii pot alege un Centru de Excelență sau o școală profesională unde vor fi studia după sistemul dual, ceea ce înseamnă că pe lângă orele teoretice vor avea parte și de instruire directă în cadrul întreprinderilor.

În acest sens Guvernul a adoptat o Strategie de dezvoltare a învățământului profesional tehnic pentru o perioadă de 7 ani (2013 – 2020) și un Plan de acțiuni menit să o pună în aplicare. Iar Uniunea Europeană s-a angajat să sprijine acest proces printr-un program de suport bugetar în valoare de până la 25 milioane de euro.

După patru ani de zile strategia adoptată își strânge primele „roade”, în acest sens pot fi enumerate un șir de realizări, care oferă acces elevilor la studii profesionale calitative.

  • A fost efectuată cartografierea tuturor instituțiilor de învățământ profesional tehnic din țară și au fost create 11 Centre de Excelență în domeniile cele mai importante ale economiei naționale;
  • Au fost create și dezvoltate șapte Comitete sectoriale în domeniile construcții, transporturi, agricultură și industrie alimentară, tehnologii informaționale, industria nealimentară, comerț și energetică;
  • A început practicarea învățământului profesional dual;
  • A fost elaborat și pilotat un nou mecanism de finanțare, care prevede finanțarea instituțiilor în bază de cost per elev și cost de program de studiu;
  • Nomenclatorul profesiilor a fost racordat la standardele de clasificare europeană;
  • A fost creată Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional;
  • Se află în proces de elaborare noi curricula în învățământul profesional tehnic;
  • A demarat procesul de reconstrucții capitale în Centrele de Excelență;
  • A început digitalizarea Centrelor de Excelență;
  • A fost creat un portal web dedicat învățământului profesional tehnic, www.ipt.md;
  • A fost lansată campania de comunicare cu genericul „Meserie pe plac, viitor asigurat”.

Daniel Funeriu, înalt consilier UE în domeniul educației, a evaluat rezultatele obținute până acum, ca fiind unele plauzibile și a apreciat munca depusă de cei implicați în sistem.

Suntem pe calea cea bună, avem profesioniști, am fost plăcut surprins cu câtă dedicație oamenii au lucrat și continuă să lucreze pe acest subiect. Viața se schimbă, economia se schimbă, trebuie să facem lucruri moderne. Fără profesori de calitate, fără un director bun, care știe ce întâmplă în școala lui, oricât de frumoasă și dotă ar fi aceasta, nu vom putea avansa. Iată că aici este esența acestei modernizări: modernizarea infrastructurii mentale, adică curriculum, modernizarea infrastructurii fizice – școlile și laboratoarele, și modernizarea infrastructurii resursei umane”, a menționat Daniel Funeriu.

Aceste reușite au fost posibile grație Ministerului Educației,care desfășoară modernizarea acestui domeniu împreună cu alți parteneri.

Astăzi putem vorbi despre anumite rezultate care sunt vizibile în învățământul profesional tehnic. La prima vedere putem analiza cifra elevilor care fac parte din învățământul profesional tehnic și vom constata că în ultimii ani numărul acestor elevi este cu mult mai mare decât în anii precedenți. Noi am reușit să elaboram în anul precedent peste 30 de curricula. În procesul elaborării curricula au fost instruite peste 300 cadre didactice din sistem, ceea ce înseamnă că în fiecare instituție sunt 2-3 cadre didactice, cel puțin, care au participat la elaborarea curricula și știu cum trebuie să fie prezentă și studiată aceasta în școală. Alt moment este asigurarea calității, avem instituite deja în 25 de instituții de învățământ Comisia de Asigurare a Calității, toate aceste comisii au fost instruite și participă, verifică și asigură calitatea să fie la cel mai înalt nivel”,a menționat Silviu Gîncu, șef Direcţia Învăţământ secundar professional şi mediu de specialitate.

Sistemul dual este o realizare importantă a sistemului de învățământ profesional tehnic, întru cât asigură tinerii specialiști cu instruire necesară atât la nivel teoretic, cât și practic. În acest sistem se pune accent pe transferul de la instituția de învățămînt la întreprindere, unde se desfășoară atât instruirea practică, cît și componentele specifice instruirii teoretice, astfel 70% din planul de învățămînt se realizează în întreprindere și 30% în școală. Această formă de învățămînt este avantajoasă atât pentru tineri, care au garanția că studiile pe care le fac corespund rigorilor pieții muncii, cât și pentru angajatori, care contribuie și sunt siguri de calitatea pregătirii viitorilor specialiști.

Atât școlile profesionale, cât și întreprinderile care fac parte din acest proiect sunt încântate de rezultatele obținute.

Începând cu anul 2016 compania noastră a acceptat invitația Ministerului Educației de a participa în cadrul acestui proiect de învățământ dual și am semnat un acord de cooperare cu o școală profesională din Chișinău pentru instruirea atât teoretică, cât și practică a unor tineri la meseria electromontor la întreținerea și repararea utilajului electric. Cu siguranță acest proiect este în beneficiul tuturor și al companiei, și al Ministerului Educației pe de o parte, și a școlii profesionale, dar în special pentru acești tineri care, probabil, nici nu-și dau seama cât de important este să învețe meseria alături de un specialist, care este un inginer cu experiență în acest domeniu. Acești tineri, care reprezintă viitorul societății noastre, vor contribui, dacă vor fi instruiți calitativ, la o mai bună funcționare a domeniului nostru energetic”, a specificat Eliza Ignat, reprezentant Gas Natural Fenosa.

Un alt punct forte sunt Centrele de Excelență, care oferă programe de studii și contribuie, totodată, la dezvoltarea sectorului de învățământ profesional tehnic, prin acordarea acestuia la cerințele pieții, inovațiile didactice și tehnologice.

Într-adevăr începând cu anul 2013, când a fost pornită această strategie, s-a simțit în învățământul profesional tehnic o înviorare. Avem elaborate noi planuri de studii și la elaborarea acestora foarte activ au participat reprezentanții agenților economici, ei au fost cei care în unele direcții ne-au dat imbolduri. Fiind ghidați de ministerul educației, împreună cu agenții economici, reușim să facem lucruri bune”, a menționat Vasile Vrînceanu, directorul Centrului de Excelență în Energetică și Electronică.

Strategia elaborată în 2013 a adus schimbări în cadrul sistemului de învățământ profesional tehnic, dar lucrurile nu se sfârșesc aici. Modernizarea învățământului tehnic profesional tehnic în Republica Moldova va continua urmând :

  • Dotarea bazei tehnico – materiale a instituțiilor de învățământ profesional-tehnic, în special a Centrelor de Excelență;
  • Adaptarea materialelor didactice la cererea pieții muncii și aplicarea noilor curricula în școli;
  • Aplicarea noii formule de finanțare per cost de elev și cost de program în toate instituțiile de învățământ profesional-tehnic;
  • Dezvoltarea parteneriatelor cu agenții economici în vederea extinderii învățământului dual;
  • Promovarea noilor profesii și specialități pentru a spori atractivitatea în rândul elevilor.
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Elena Baranov
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente