32 de imagini dedicate construcţiei liniei de cale ferată Bender – Galaţi, prezentate la Muzeul Naţional de Istorie

32 de imagini, care prezintă, pas cu pas, realizarea „drumului de fier” din Basarabia ce lega Benderul de portul dunărean Galaţi, vor fi prezentate cu începere de astăzi la Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.

Expoziţia „Linia de cale ferată Bender (Tighina) – Galaţi 140 de ani de la realizare: 27 iulie – 4 noiembrie 1877” îşi propune să refacă, prin intermediul fotografiei documentare de epocă, epopeea unui şantier feroviar – executarea lucrărilor de terasament, construcţia de poduri, de staţii de pompare şi turnuri de apă, de depouri şi staţii de cale ferată.

Momentul aniversar va fi marcat şi printr-o emisiune filatelică – un plic cu marcă fixă „140 de ani de la construcţia liniei de cale ferată Bender (Tighina) – Galaţi”, realizat de Î.S. „Poşta Moldovei”, care va fi pus în circulaţie în cadrul expoziţiei.

Construcţia liniei de cale ferată Bender – Galaţi a fost aprobată în timpul războiului ruso-româno-turc din anii 1877-1878. Luc­rările de construcţie au început la 27 iulie 1877 şi s-au încheiat la 4 noiembrie 1877. Gândirea inginerească s-a confruntat cu mari dificultăţi – terasamentul căii ferate străbătea un teren accidentat, degradat de ravene şi traversat de multiple râuleţe şi lacuri.

Pentru nivelarea terenului pe alocuri a fost nevoie de executarea unor excavaţii sau dimpotrivă a rambleurilor, de construcţia unor poduri peste râuri şi vâlcele. La lucrările de construcţie au fost atraşi ţăranii din localităţile pe care urma să le traverseze viitoarea linie, trei divizii de ostaşi din batalionul disciplinar, în total peste 11 mii de persoane.

Harta feroviară din acea perioadă a fost completată cu noi staţii, precum Bender, Căinari, Zloţi, Schinoasa, Valul lui Traian, Reni ş.a. La Bender şi Reni au fost construite ateliere şi depouri de locomotive. Toate edificiile din lemn au fost construite după proiectul arhitectului-şef al oraşului Chişinău, Alexandru Bernardazzi.

Obiectivul principal al construcţiei a fost îndeplinit într-un termen record. Peste o sută de zile, la 4 noiembrie 1877, în gara Galaţi a sosit primul tren militar

Am absolvit facultatea de litere, dar lucrez în jurnalism din '98. O perioadă îndelungată am fost știristă profilată pe teme economice și sociale. Din 2014 lucrez la Moldova.org, unde am descoperit toată paleta de culori ale presei online. Îmi place să scriu materiale explicative și analitice. Politica editorială a redacției mi-a permis să-mi lărgesc viziunile asupra mai multor aspecte ale vieții.

Preluarea textelor de pe Moldova.org se realizează doar în limita maximă de 2000 de semne, cu 2 link-uri directe spre articolul citat în prima și ultima propoziție a fragmentului preluat. Fotografiile/infograficele de pe platforma moldova.org pot fi preluate în număr de maxim 2 bucăți per material și doar cu menționarea Moldova.org și numele autorului/autoarei.