Ministerul Educației are restanțe: Cum au fost cheltuiți banii pentru educație în 2016

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

În baza informațiilor oferite de organele locale de specialitate în domeniul învățământului, Ministerul Educației a analizat nivelul de executare a bugetului pentru anul 2016 de către instituțiile de învățământ general și de către unitățile administrativ-teritoriale.

Rezultatele arată că instituțiile de învățământ care au trecut la autonomie financiară își gestionează resursele mai eficient, iar finanțarea în bază de cost standard per elev responsabilizează factorii de decizie din teritoriu. Totuși, la compartimentele educație incluzivă, dezvoltare instituțională și formare profesională a cadrelor există unele restanțe, în anul 2016 nefiind valorificate 254 milioane de lei.

În anul 2016 suma totală a bugetului precizat a constituit 3.883 milioane de lei, iar cea executată a fost de 3.657 milioane de lei. Majoritatea unităților administrativ-teritoriale (UAT) au executat bugetul în proporție de 90 – 100%, excepție făcând doar municipiul Chișinău și raionul Briceni, unde acest indicator constituie 89% și respectiv 88%.

Potrivit Ministerului Educației, față de anii precedenți, tendințele înregistrate sunt pozitive, ceea ce demonstrează faptul că finanțarea în bază de cost standard per elev și autonomia financiară a circa 80% din numărul total de instituții de învățământ general are un efect benefic asupra implementării activităților planificate. În UAT în care autonomia financiară a școlilor are o rată scăzută și nivelul de executare a bugetului este mai mic.

În medie 71% din bugetul total executat constituie fondul de salariu. Față de anul bugetar precedent, acest indicator a înregistrat o scădere de 2 puncte procentuale, ceea ce arată că mai multe mijloace financiare sunt direcționate pentru dezvoltarea instituțiilor.

În afară de achitarea salariilor, din buget au fost efectuate cheltuieli pentru servicii – 13%, pentru formarea profesională – 0,3%, procurări – 10%, reparațiile capitale – 6% etc. În unele UAT ponderea cheltuielilor menționate este mult mai mare față de media națională.

Mijloacele financiare din Componenta UAT și din Fondul pentru Educația Incluzivă pot fi repartizate școlilor în baza aprobării de către Direcția de învățământ și în baza deciziei Consiliului local în conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern din 08.10.2014. În anul 2016 în total din Componenta UAT au fost alocate școlilor mijloace financiare în sumă de 245,2 milioane de lei – bani care au fost utilizați pentru transportarea elevilor, reparații capitale, procurarea mijloacelor fixe, acoperirea deficitului bugetar al școlilor mici.

Din Fondul pentru Educația Incluzivă, în 2016 școlilor li s-au alocat circa 59,4 milioane de lei, din care 47,8 milioane de lei pentru salarizarea Cadrelor didactice de sprijin și 11,6 milioane de lei pentru întreținerea Centrelor de resurse.

În anul bugetar 2016 nu au fost valorificate mijloace financiare în sumă totală de circa 254 mil. lei din bugetul instituțiilor de învățământ general, Componenta UAT și Fondul pentru Educația Incluzivă, bani cu care s-ar fi putut soluționa mai multe probleme stringente și de rezultatul cărora ar fi beneficiat atât elevii, cât și personalul școlilor. În context, Ministerul Educației consideră că este oportun de a fi organizate în fiecare raion instruiri cu participarea tuturor actorilor implicați, în cadrul cărora să fie abordate subiecte privind stabilirea priorităților, planificarea și executarea bugetului, monitorizarea executării bugetului etc.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...