Platforma Demnitate și Adevăr: Situația actuală în domeniul educației este una critică

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Situaţia actuală din domeniul educaţiei şi cercetării din Republica Moldova este una critică şi necesită efectuarea unor reforme complexe de ordin conceptual, structural şi financiar, consideră Platforma Demnitate și Adevăr. Formațiunea civică crede că este necesară o pregătire mai bună a specialiștilor.

Probleme în educație au apărut inclusiv din cauza situației demografice și a exodului masiv al populației, consideră Platforma Demnitate și Adevăr.

„Din an în an avem tot mai puţini absolvenţi de licee şi tot mai puţini studenţi în cele circa 30 de universităţi din ţară. În ultimii cinci ani numărul de absolvenţi ai liceelor s-a diminuat cu 38%, iar în anul de studii 2016/2017 la studiile liceale s-au înscris mai puţin de 10 000 elevi. Această situaţie influenţează direct activitatea instituţiilor de învăţământ superior. Astfel, în anul curent de studii, în universităţi au fost înmatriculate 15,4 mii persoane (cu 2,3 mii mai puţine faţă de anul trecut)”, se arată într-o declarație a PDA.

Nivelul de pregătire în gimnazii, licee și chiar universități este unul slab, scriu activiștii din PDA.

„Studiile de master deseori poartă un caracter formal. Până în prezent, după mai mult de 15 ani de la iniţierea studiilor de master, în Republica Moldova nu există un cadru legal care ar oferi un statut financiar-profesional conform calificării absolventului. Aceasta din urmă diminuează importanţa acestor studii, influenţează negativ calitatea serviciilor prestate pe piaţa de muncă”.

O altă problemă este că admiterea la studii superioare şi pregătirea specialiştilor se face fără a ţine cont de necesităţile pieţei de muncă. În rezultat, pentru unele profesii etse surplus de specialişti, iar pentru altele oameni calificați nu ajung. Salarizarea proastă a cadrelor didactice este o altă lacună scoasă la iveală.

„Salarizarea proastă generează, la rândul său, mai multe probleme ce ţin de calitatea cunoştinţelor obţinute de către elevi şi studenţi, continuitatea generaţiilor de pedagogi în sistemul educaţional, diminuarea intereselor faţă de unele profesii importante pentru dezvoltarea şi consolidarea societăţii. Salariile mici din sistemul de învăţământ generează, într-un final, şi pensii mici. Un cadru didactic cu merite deosebite în activitatea profesională, ajungând la pensie, este umilit şi înjosit de penurie”, se menționează în declarația PDA.

O situaţie la fel de tristă se observă şi în domeniul cercetării, spun cei din Platforma Demnitate și Adevăr.

„În ultimii 20-25 de ani Republica Moldova a pierdut sute de savanţi talentaţi, deţinători de grade ştiinţifice, care au plecat peste hotare din cauza salariilor mizerabile şi a lipsei de utilaje, de laboratoare moderne, necesare pentru desfăşurarea activităţii ştiinţifice. Au dispărut un şir de şcoli ştiinţifice, cunoscute pe vremuri departe peste hotarele ţării. În prezent, circa 70% din toţi deţinătorii de grade ştiinţifice (pentru unele domenii această cifră ajunge şi la 90%) activează în instituţii de învăţământ superior. Acest potenţial ştiinţific nu este folosit pe deplin în activităţi de cercetare, iar unele cadre didactice nu sunt deloc implicate în astfel de activităţi”.

În același timp, continuă politizarea instituțiilor de învățământ, ele fiind ținta unor abordări propagandistice ale partidelor aflate la putere, lucru inacceptabil, spun cei din PDA. Ei se declară convinși să lupte pentru reformarea sistemului educațional, iar drpet obiective și-au propus:

1. Identificarea şi stabilirea unui larg consens naţional în societate cu privire la politicile educaţionale cu scopul asigurării unei continuităţi în implementarea politicilor indiferent de ciclurile politice;

2. Consolidarea sistemului de asigurare a calităţii pentru tot sistemul educaţional. O atenţie specială va fi acordată consolidării instituţionale a Inspectoratului Şcolar, Agenţiei Naţionale pentru Curriculum şi Evaluare, Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Profesional şi altor instituţii responsabile de control asupra calităţii şi evaluare. Este extrem de importantă consolidarea capacităţilor Ministerului Educaţiei.

3. Crearea unui sistem eficient de formare a cadrelor didactice prin consolidarea instituţiilor care pregătesc pedagogi. Un element important al acestei politici va consta în crearea unui sistem eficient de formare continuă a cadrelor didactice. La fel, este necesară promovarea mobilităţii cadrelor didactice pentru acumularea experienţei internaţionale care poate fi implementată în Republica Moldova;

4. Crearea unui sistem de motivare a cadrelor didactice şi creşterea prestigiului profesiei de pedagog;

5. Reformarea integrală a sistemului de salarizare astfel încât în 2-3 ani salariul minim de bază pentru cadrele didactice din învăţământ şi cercetătorii ştiinţifici şă pornească de la salariul mediu pe economie;

6. Modernizarea conţinuturilor educaţionale, inclusiv prin creşterea calităţii proceselor de predare/învăţare/evaluare. Este necesară utilizarea noilor metode de predare cu un accent sporit pe utilizarea tehnologiilor informaţionale;

7. Încurajarea admiterii la specialităţi absolut necesare pentru Republica Moldova printr-un sistem preferenţial de burse, asigurare deplină cu cămin, un şir de alte facilităţi de ordin financiar şi social;

8. Elaborarea cadrului legal de oferire a unui statut financiar-profesional conform calificării absolventului studiilor de master;

9. Stimularea activităţilor de cercetare ştiinţifică în universităţi prin micşorarea normei didactice, introducerea anului sabatic, în special pentru deţinătorii de grad ştiinţific.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...