(DOC) CEC a avizat proiectul PD privind votul uninominal: Autorii nu „prietenesc” cu logica elementară, nici cu rigorile de scriere a unui act legislativ

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Comisia juridică, numiri și imunități a Parlamentului Republicii Moldova și Ministerul Justiției au transmis Comisiei Electorale Centrale spre examinare şi avizare proiectul de lege elaborat de Partidul Democrat (PD) privind introducerea sistemului uninominal majoritar pentru alegerea deputaților în Parlament. Analizând conținutul proiectului supus avizării, Comisia observă că schimbarea sistemului electoral ține de oportunitatea politică. Mai mult, instituția atestă mai multe aspecte distorsionate ale întregului concept al Codului Electoral.

Conform pct. 1 din art. I al proiectului, autorii propun la art. 1 din Codul electoral o nouă redacție a noțiunii „concurenți electorali” în cazul alegerilor parlamentare, și anume „concurenți electorali: – candidații pentru funcția de deputat în Parlament, desemnați de partidele politice, alte organizații social-politice și blocurile electorale sau independenți, înregistrați de consiliile electorale de circumscripție respective – în cazul alegerilor parlamentare”. Astfel, prin noua reglementare, la alegerile parlamentare, partidele politice și blocurile electorale nu vor avea statut de concurent electoral.

În opinia Comisiei, o astfel de exceptare distorsionează întregul concept al Codului Electoral. Respectiv, la alegerile parlamentare, partidele politice/blocurile electorale urmează, la fel ca și candidații din partea acestora, să aibă statut de concurent electoral, după cum este prevăzut și pentru alegerile locale.

În ceea ce privește revocarea din funcție a deputatului, în cadrul unui referendum local, CEC subliniază faptul că, conform proiectului democraților reiese că referendumul de revocare poate fi inițiat maximum de 2 ori cu condiția că inițiativele vor coincide exact cu un an după intrarea în funcție și exact un an după desfășurarea unui asemenea referendum, în practică fiind posibilă numai o încercare de a revoca deputatul.

De asemenea, membrii CEC spun că aspectele privind „revocarea deputatului prin referendum în cazul în care acesta nu respectă interesele comunității din circumscripție, au la bază temeiuri cu caracter „vag și interpretabil, nefiind clare în care anume mod urmează a fi stabilită încălcarea normelor morale și etice, a intereselor comunității sau neexercitarea atribuțiilor de deputat”

Membrii CEC au obiecții și la capitolul organizării circumscripțiilor. Din varianta proiectului PD se înțelege caădoar pentru alegerile parlamentare va fi creat CECE II distinct, iar pentru alegerile prezidențiale și/sau referendumuri republicane, secţiile de votare din afara țării vor fi gestionate ca și până în prezent de CECE Chișinău. Ceea ce se propune creează confuzii și perturbă continuitatea procesului electoral organizat în cadrul secțiilor de votare din afara țării, afirmă membrii CEC.

„Introducerea sistemului uninominal propus de autori va genera crearea unor circumscripții uninominale care nu vor corespunde hotarelor administrative ale unităților administrativ-teritoriale de nivelul II – criteriu care la moment stă la baza constituirii circumscripțiilor. Pornind de la cifra totală a alegătorilor înscriși în listele electorale la ultimul scrutin național care constituie 2810057 și având în vedere numărul de 101 deputați, o circumscripție urmează să conțină aproximativ 28000 de alegători”, se arată în avizul CEC.

Comisia constată, de asemenea, că din proiect nu rezultă o claritate în ceea ce privește calcularea numărului de bază al alegătorilor pentru o circumscripție. Nu sunt clare nici criteriile la crearea circumscripțiilor electorale din străinătate.

Membrii CEC constată, totodată, că introducerea sistemului majoritar va necesita suplimentarea cheltuielilor financiare pentru desfășurarea scrutinului parlamentar, inclusiv pentru adaptarea SIAS „Alegeri”.

Activistul civic Valeriu Pașa, care s-a implicat activ în dezbaterile privind proiectul PD, spune că avizul CEC este destul de blând și oricum distrugător. „În primul rând este clar că membrii și experții CEC, spre deosebire de autori, au habar despre ce vorbesc. Îmi imaginez câte văicăreli și înjurături la adresa autorilor au fost în procesul examinării acestei propuneri de către cei de la CEC”, spune activistul.

Acesta mai sune că, chiar dacă s-au străduit să rămână cuminți, printre rânduri se citește o profundă ironie și dispreț din partea membrilor CEC la adresa autorilor proiectului, pentru că din text se deduce clar opinia CEC-ului, iar această opinie este că autorii habar nu au ce scrie acum în Codul Electoral. „De aici e clar că nu îi duce capul să formuleze o propunere de modificare a lui, astfel încât să fie funcțională. Este clar că autorii nu înțeleg nici cum funcționează actualul sistem electoral, nici cum ar funcționa struțo-cămila propusă de ei. Nivelul de incompetență al autorilor este inimaginabil, ei participă de zeci de ani la alegeri și nu știu cum funcționează Codul Electoral. Mai mult, și e scris clar în aviz, autorii nu ”prietenesc” nici cu logica elementară, nici cu rigorile de scriere a unui act legislativ” mai spune Valeriu Pașa.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...