La începutul lunii martie, Iurie Topală, directorul întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) a anunţat că cinci companii din Statele Unite ale Americii, Kazahstan (companie cu investitori americani), China, Spania şi Rusia au prezentat ofertele la licitaţia pentru achiziţionarea locomotivelor pentru CFM.

Patru din cinci

Potrivit lui Topală aceste companii au îndeplinit toate cerinţele conform caietului de sarcini şi peste două luni va fi anunţat câştigătorul licitaţiei.

Deşi numele companiilor participante nu a fost anunţat şi este ţinut în secrete, în rândul specialiştilor circulă deja denumirea lor şi chiar se vehicuează învingătoarea.

Mold-street a aflat denumirea a patru companii ce au depus oferte pentru a livra CFM locomotive.

Acestea sunt: Stadler Rail Valencia (Spania) parte a grupului german Stadler Rail AG; Uzina constructoare de maşini Breansk (АО Управляющая компания Брянский машиностроительный завод). parte a grupului Transmashholding (Rusia); General Electric Transportation Kazakhstan; Progress RAIL, parte a grupului Caterpillar din SUA şi o companie din China a cărui nume nu am reuşit să îl aflăm.

Toate aceste companii sunt producători importanţi de locomotive. 

Locomotiva companiei kazaho-americane

Curios este că chiar în ajunul sărbătorilor de Paşti, Calea Ferată a început testarea unei locomotive a companiei General Electric Transportation din Kazakhstan.

"Locomotiva a fost adusă mai de mult şi nu are legătură cu licitaţia", a declarat Topală.

Directorul CFM a refuzat să comenteze informaţia despre participanţii la licitaţie. "Eu nu fac parte din comisie şi nu ştiu cine sunt companiile participante", a precizat şeful de la Căile Ferate.

Licitaţie deschisă

Şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) nu a comentat informaţia. Dar ne-au recomandat să citimi regulile de organizare a achiziţiilor şi anume punctul 3.29 Licitaţie deschisă:

Astfel acesta prevede că ofertele solicitate în cadrul procedurilor deschise şi selective trebuie primite şi deschise în conformitate cu procedurile şi condiţiile care garantează regularitatea deschiderii, precum şi disponibilitatea informaţiilor de la deschidere.

"Termenul stabilit pentru deschiderea licitaţiei trebuie să fie acelaşi ca şi pentru ultima livrare a ofertelor sau imediat după aceea. La data, momentul şi locul descrise în documentele de licitaţie, clientul va deschide toate ofertele primite înainte de termenul limită stabilit pentru prezentarea ofertelor.Ofertele trebuie deschise în prezenţa ofertanţilor sau a reprezentanţilor lor care doresc să participe.Numele ofertantului şi valoarea totală a fiecărei oferte, inclusiv ofertele alternative, dacă sunt permise, se citesc cu voce tare şi se înregistrează la deschidere. Clientul va păstra o evidenţă completă a deschiderii licitaţiei, care va fi transmisă direct la Bancă după deschiderea licitaţiei. Ofertele primite după termenul limită prevăzut pentru depunerea ofertelor trebuie returnate nedeschise ofertantului", prevede "Politica şi regulile de achiziţie" ale BERD.

Amintim că Proiectul de finanţare a achiziţiei de locomotive şi de modernizare a CFM este din 2014, iar suma totală a împrumutului este de 105 milioane de euro, inclusiv 50 de milioane din partea BERD şi 50 de milioane euro din partea Băncii Europene pentru Investiţii (BEI).

De asemenea, este prevăzută şi o asistenţă tehnică nerambursabilă de 5 milioane euro din Fondul de Investiţii de Vecinătate al UE (NIF) pentru a co-finanţa achiziţionarea de locomotive noi.

Prima parte a contractului prevede achiziţionarea a 11 locomotive diesel electrice potrivite atât pentru transportul de pasageri, cât şi pentru cel de mărfuri. De asemenea, vor fi cumpărate echipamente de întreţinere aferente.

A doua parte a contractului vizează reabilitarea infrastructurii feroviare. Lucrările de reabilitare vor fi concentrate asupra coridoarelor Bender-Chişinău-Ungheni-Bălţi-Ocniţa şi Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiuleşti.

De notat că achiziţiile urmau să aibă loc încă în 2015-2016, dar criza politică şi economică au blocat procesul.

CFM este într-o situaţie dificilă. Astfel doar datoriile salariale depăşesc 130 milioane lei, iar soarta celor 9.800 de angajaţi rămâne în continuare incertă.

Potrivit datelor CFM din cele 139 de locomotive existente, 134 şi-au depăşit durata normată de amortizare. Totodată peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată şi necesită reparaţie capitală, iar peste cinci ani circulaţia pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.