Propunerile studenților basarabeni privind noua Metodologie de admitere la studii în România

studenti_basarabeni-960×540
Foto: Facebook: Asociația Studenților Basarabeni din Sibiu

Timp de mai multe săptămâni, majoritatea organizațiilor de studenți basarabeni care își fac studiile în România au analizat structura și prevederile Metodologiei provizorii de școlarizare a românilor de pretutindeni în învățământul preuniversitar și superior de stat și particular acreditat din România, la programe de studii începând cu anul școlar 2017 – 2018.

Astfel, după o analizare amănunțită și o strânsă colaborare, organizațiile studenților basarabeni din România au redactat două documente cu propuneri către Ministerul Educației Naționale. Acestea conțin articolele ce fac referire la învățământul preuniversitar și respectiv, superior de stat, ce îngreunează procesul de admitere a elevilor și studenților etnici români pentru studii în România.

Învățământul universitar:

Organizațiile solicită modificarea următoarelor articole:
#1. Art. 4, alin. 7: „Declarație pe proprie răspundere că persoana în cauză nu are rezidența/domiciliul stabil pe teritoriul României, conform Anexei 3;”
#2. Art. 4, alin. 11: „Declarație pe proprie răspundere că nu a mai beneficiat de loc de studii cu finanțare de la bugetul statului român (bursă sau scutire de taxe școlare) pentru nivelul de studii solicitat – conform Anexei 5; ” Argument: Din cauza faptului că aceste puncte nu prezintă cerința/nevoia clară de a autentifica sau nu, declarațiile date la notar, aceste puncte crează confuzii în legătură cu acestă condiție. Rezultatul costă în mulți studenți care nu reușesc să întocmească dosarul de aplicare în modul necesar .

Propunere: Specificarea clară a necesității legalizării declarațiilor date.

#3. Art. 5, alin. 1, lit. a: „Oferta locurilor alocate, se publică pe site-urile instituțiilor de învățământ superior de stat, conform cu Anexa 6;” Argument: Din cauza lipsei de informație, dar și a grijilor abiturienților referitor la examenele de bacalaureat, publicarea locurilor alocate va fi ineficientă. Majoritatea studenților vor consulta doar site-urile celor mai prestigioase sau cunoscute universități în timp ce alte centre universitare vor rămâne în urmă. Un alt aspect reprezintă dificultatea de accesare a acestor site-uri. Din propria experiență, studenții afirmă că nu toate universitățile au un site corespunzător, eficient și ușor accesibil, iar din această cauză majoritatea informației se pierde. De asemenea, căutarea și accesare fiecărui site în parte necesită o alocare de timp îndelungată, iar din păcate nu toți elevii au acces la internet pentru așa o perioadă de timp.

Propunere: Centralizarea ofertelor locurilor alocate de instituțiile de învățământ superior de stat pe site-ul Ministerul Educației Naționale.

#4. Art 5, alin. 1, lit. a: „Dosarul va fi depus direct la sediile instituțiilor de învățământ superior, în perioadele stabilite de către acestea, pe locurile alocate;” Argument: Din cauza că absolvenții vor fi nevoiți să aplice direct la instituțiile de învățământ, aceștia vor alege implicit universitățile mai mari și mai prestigioase, ce dispun de o popularitate mai mare. Astfel, se va obține un dezechilibru major, universitățile mai puțin cunoscute sau din orașe mai mici vor fi ignorate, în timp ce cele populare, prestigioase, din orașe mai mari, vor avea un număr mult prea mare de cereri. Un alt argument se referă la aspectul economic ce însoțește acestă schimbare. Deplasarea la centrele universitare atrage după sine costuri adiționale de transport și cazare, iar acest lucru reprezintă un impediment foarte important, în mod special pentru familiile cu un venit modest.

Propunere: Desfășurarea concursului de admitere în cadrul centrelor de admitere în cele 3 consulate din Republica Moldova.

#5. Art. 14, lit. c: „finanțarea cheltuielilor de cazare în căminele studențești, prin bugetul M.E.N., în limita subvenției alocate;” Argument: Este obligatoriu să fie trecută suma cu care este subvenționat studentul pentru cazare dar și perioada în care statul acoperă costurile de cazare. În ultimii ani s-au urmărit cum mai multe universități utilizează interpretabilitatea acestei legi și cer de la studenți bani pentru cazarea în cămine, chiar dacă costul maxim pentru cazare este mai mic decât suma subvenționată de către stat.

Propunere: Indicarea sumei exacte a subvenției alocate.

#6. Art. 16, lit. a: „Studenții admiși la programele universitare de licență și masterat, care nu au obținut, la finalizarea anului universitar, număr de credite transferabile prevăzute în Regulamentul activității studenților, nu mai beneficiază de drepturile prevăzute la art. 14. Aceste drepturi pot fi redobândite în anul de învățământ următor, după obținerea creditelor necesare; studenții beneficiază de bursă, dar nu mai mult de durata academică a studiilor prevăzută în documentele de autorizare/acreditare a programelor de studii;”

Propunere: Specificarea exactă în Regulamentul privind activitatea profesională a studenţilor.

Alte sugestii: În cadrul metodologiei nu este specificată necesitatea redistribuirii burselor în funcție de notele obținute în anul precedent. Este preferabilă specificarea explicită a condițiilor de redistribuire a burselor, în cazul alegerii acestei opțiuni.

Învățământul preuniversitar:

#1. Art. 2, alin. a: „Elevii care doresc să-și continue studiile în învățământul profesional, vor trebui să opteze pentru bursa al cărui cuantum este mai mare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.” Argument: Lipsa unei specificări exacte a cuantumului sau a legislație în vigoare poate lăsa spațiu pentru interpretări și eventuale speculații.

Propunere: Indicarea exactă a cuantumului menționat sau a legislație în vigoare.

#2. Art. 6, alin. 4 : „Dosarul cu actele de studii se depune la sediul Inspectoratului Școlar al județului Iași (adresa: Strada Nicolae Bălcescu 26, Iași 700117), personal, până la data de 15 iulie a. c. ”. Art. 7, alin. 10: „pentru candidaţii din Republica Moldova dosarele cu acte de studii se pot depune prin poștă la Inspectoratul Școlar Iași”. Argument: Prin specificarea doar a unui singur mod de depunere a dosarului, fie personal (Art.6, alin.4), fie prin poștă la Inspectoratul Școlar Iași, (Art.7, alin.10), candidații sunt limitați și restricționați în cadrul procesului de admitere. Lipsa alternativelor indicate reprezentă nu doar un aspect antidemocratic, dar tot odată poate genera și eventuale impedimente cauzate de diminuarea implicării candidaților în procesul de depunere (ne referim acum la cazul expedierii dosarului prin poștă) și de specificul trecerii frontierii candidaților minori (ne referim la depunerea personal a dosarului) Totodată eventualele întârzieri și disfuncționalități în serviciile poștale implicate ar putea îngreuna semnificativ procesul de admitere.

Propunere: Includerea și menționarea următoarelor modalitățile de depunere a dosarului : a) personal; b) prin poștă; c) de către părintele sau tutorele legal.

#3. Art. 11, alin. 4: „Direcția Generală Relații Internaționale și Afaceri Europene verifică existența în dosar a documentele prevăzute la art. 8, alin. 2 şi, în cazul în care constată că dosarul nu este complet, înștiințează ISJ/ISMB în vederea transmiterii documentelor care lipsesc.” Argument: Implementare schimbării date este necesară pentru a facilita procesul de admitere a elevilor basarabeni și a diminua posibilitatea de eroare.

Propunere: Aplicarea operațiuni de verificare și înștiințare pentru toate categoriile de elevi.

met org

Recomandările au fost elaborate de: Organizația Studenților Basarabeni din Timișoara (OSBT) împreuă cu Asociația Studenților Basarabeni din Craiova (ASB), Asociația Tinerilor Români din Afara Granițelor (ATRAG), Asociația Basarabenilor din Sibiu (ABS), Grupul de Inițiativă a Tinerilor Basarabeni Bacău (GITB), Asociația Studenților și Elevilor Basarabeni București (ASEB), Asociația Studenților Basarabeni din Târgul Jiu (ASB), Asociația Studenților Basarabeni din Petroșani (ASBP), Asociația Studenților și Elevilor Basarabeni din Oradea (ASEB), Asociația Tinerilor Basarabeni din Brașov (ATB), Liga Studenților Basarabeni din Galați (LSBG), Grupul de Inițiativă a Românilor din Basarabia Suceava (GIRB), Liga Studenților Basarabeni din Ploiești (LSB), Organizația Studenților Basarabeni din Constanța (OSB), Organizația Studenților și Elevilor Basarabeni din Alba-Iulia (OSLB), Organizația Studenților Basarabeni din Târgoviște (OSB).

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente