(vox) Lecții învățate, realizări și recomandări ale unor manageri culturali autohtoni în urma participării la o serie de cursuri

collage

Managerii culturali din Republica Moldova ar trebui să se cunoască între ei, iar mai mult decât atât, să colaboreze pentru proiecte comune. Aceasta este părerea mai multor fondatori și membri ai organizațiilor culturale din țara noastră care au participat recent la o serie de traininguri, seminare și discuții organizate de către Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic. Participanții ne-au împărtășit ce au învățat în cadrul acestor activități, ce sfaturi pot adresa colegilor lor de breaslă, dar și cum plănuiesc să implementeze cele învățate în cadrul organizațiilor lor.

title640157642Nicolae Leontiev, artist de cor, managerul Capelei Corale Academice „Doina” din cadrul Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”:

Lecții învățate:

Cele mai utile lecții pe care le-am învățat au fost din cursul Lidiei Varbanova, care ne-a vorbit despre „Crossover şi fundraising”. Cred că avem o problemă legată de sinergia dintre arte şi artişti, lucrătorii culturali cunoscându-se doar nişat în domeniul propriu, or acest curs a încurajat cooperările intersectoriale de cât mai diverse tipuri, arătându-ne cât de diferită, dar și interesantă poate fi reprezentată arta. La fel, mi s-a părut util cursul de „Marketing” susţinut de către David Parrish, care subliniază importanţa planificării şi a strategiei în orice domeniu, inclusiv cel cultural-artistic. De asemenea, a fost util și cursul de „Scriere a propunerilor” prezentat de Magda Krasowska-Igras, pentru că a reușit să ne ghideze în elaborarea unui proiect de succes.

Realizări: Cea mai mare realizare sunt informaţiile şi ideile noi acumulate.

Recomandări: În primul rând, aş menţiona site-ul www.culturepartnership.eu, unde puteţi găsi diverse informaţii utile şi interesante din domeniul cultural. La fel, încurajez parcurgerea cursurilor online de pe site-ul menţionat anterior, care mi se par foarte eficiente şi apropo, sunt accesibile în opt limbi. Nu în ultimul rând, aş sprijini ca toate instituţiile cultural-artistice să pună mult mai mult accent pe management şi marketing, pe promovare, iar lucrătorii/managerii culturali să îşi dezvolte abilităţile şi să acumuleze cunoştinţe în domeniile respective.

title496709936Anastasia Palii, coordonatoare de proiecte culturale, Centrul Cultural German AKZENTE:

Lecții învățate:

# succesul proiectului depinde de echipă;
# planificarea unei activități (proiect) începe cu stabilirea unei viziuni clare și a unui scop bine definit;
# cultura nu trebuie să-și asume rolul de a educa societatea, ea trebuie să se manifeste de la sine prin creativitate. De aici, rezultă și rolul instituțiilor culturale de stat care nu trebuie să se manifeste ca un cenzor sau să fie părtinitori, ci trebuie sa stimuleze diversitatea culturală, sprijinind în special tinerii.

Realizări:

Experiența, schimbul de idei și crearea unei rețele (de manageri). La modul practic, deși am puțină experiență, am însușit cum se scrie un proiect cultural, cum se elaborează eficient o strategie de comunicare. Fiind parte a unei echipe, vreau să cred că ceea ce fac contribuie la dezvoltarea sectorului cultural independent din Republica Moldova, oferind tinerilor mai multe oportunități de dezvoltare artistică.

Recomandări de resurse:

# Ghid pentru planificarea unei strategii de comunicare
# Ghid practic despre oportunitățile de finanțare pentru artă și cultură în Europa
# Pagina oficială a programului Cultură și Creativitate

title752262473Aina Idrisova, fondatoarea organizației HomoUniversalis Generation:

Lecții învățate:

# Ideea despre profesia de „diplomat cultural” sau cum mai este numită persoana care participă în viața culturală a țării;
# Advocacy – am preluat aproape totul din seminarul pe această temă și deja am realizat un mini-training cu colegii mei;
# Exemplu de Policy Brief – o sinteză anumită a unui subiect;
# Forumul cultural-artistic din Georgia – un bun exemplu de proiect, pe care am vrea să-l organizăm și noi.

Realizări: Am înțeles că am mai multe șanse pentru atingerea scopurilor mele. Am deja mai mulți cunoscuți din acest mediu, iar ei pot deveni exemple bune de urmat fiindu-mi colegi, mentori sau chiar parteneri. În viitor, mi-am pus ca scop să devin un „diplomat cultural” și să promovez arta și cultura Moldovei la nivel internațional.

Recomandări de surse:

# Cursurile online ale Programului Cultură și Creativitate;
# Lucrarea „О социальном лидерстве” de Хессельбайн Ф.;
# Lucrarea „ How to Change the World” de David Bornstein.

title14647734Ana Cerneva, coordonatoare de proiecte la Centrul Internațional Inovatica-Optim:

Ce a fost util:

# Cursul de advocacy, pe care l-am ascultat în format direct, dar și pe platforma online;
# Cursurile online, în urma cărora pot fi obținute certificate electronice de participare;
# Spațiu oferit de „Cocoșul Roșu” la Chișinău este pentru mine un exemplu de succes de crearea a unei platforme de socializare pentru artiști.

Realizări: Oamenii de cultură din Moldova pe care i-am cunoscut în cadrul proiectului. Cu unii dintre ei deja avem colaborări. Astfel, împreună cu trei pictori, adaptăm un spațiu alternativ pentru organizarea primei galerii de artă din Moldova destinată copiilor, care va fi expusă începând cu luna mai în cadrul Institutului „Mama și copilul”.

Recomandări de surse:

# Cartea lui David Parrish – T-shirts and Suits: A Guide to the Business of Creativity;
# Site-ul Programului de cultură și creativitate;
# Site-ul www.animatori.md – unde poate fi găsită informație utilă pentru managerii culturali, despre cum poate fi animată viața culturală în Moldova, inclusiv în regiunile rurale.

title720505635Dumitru Marian, fondatorul asociației ALTFilm:

Lecții învățate: Fiecare curs l-am perceput, cumva, prin propria experiență și necesitățile curente ale noastre, în țara asta mică și nu foarte logică la nivel de funcționalitate administrativă.

Realizări: Am realizat că ceea ce fac, are valoare și că e nevoie de mine aici. Toate cursurile m-au ajutat să îmi pun întrebările corecte, să-mi structurez gândurile și să-mi analizez acțiunile prin instrumente dovedit funcționale. Am mai realizat că nu e niciodată prea târziu să înveți și mai departe am de gând să învăț prin proiectele proprii. Am de gând să încerc mai multe idei, pe care nu îndrăzneam să le încerc înainte. Am de gând să greșesc și să încerc din nou.

Recomandări:

# „Strategic Management in the Arts” de Lidia Verbanova, pentru ca e cel mai complet ghid de „How to” în domeniul artei și pentru că e cea mai relevantă paralelă între domeniul Artelor și a Businessului;
# „Getting things done” de David Allen – o carte de Business, pe care, probabil, are trebui s-o citim înainte de Lidia Verbanova, dar care impune o disciplină;
# Site-ul Programului Cultură și Creativitate, pentru că e potrivit zonei noastre și pentru că odată intrat pe această platformă, poți să nu ieși toată ziua. De la un link la altul, poți să vezi exemple bune, să înveți o lecție, să întrebi un expert, să îți finanțezi un proiect sau să găsești un partener. E, cred, un bun început pentru orice începător.

***

Articolul a fost produs în cooperare cu Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente