Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   Produse alterate în supermarketuri

Produse alterate în supermarketuri

În ultima perioadă, numărul plângerilor care vizează calitatea proastă a produselor alimentare a crescut considerabil. Agenţia pentru Protecţia Consumatorului (APC) anunţă că, în 2016, au fost înregistrate 320 de petiţii de acest fel. Cifra e de două ori mai mare decât cea înregistrată în 2015.

Timp de câteva zile, am cutreierat supermarketurile, verificând diverse produse de pe rafturi. Deşi a fost o verificare aleatorie şi, într-un fel, superficială, am depistat mai multe abateri, pe care le-am documentat cu bonuri de casă şi poze.

În magazinul „Linella”, de pe str. Ion Creangă, 32, am găsit 3 pachete cu bomboane „Slivki-Lenivki” care aveau termenul expirat acum 3 zile.

La filiala de pe str. Alba Iulia, 204, a aceleiaşi reţele de magazine, am găsit un pachet de cârnăciori „La bere”, expirat cu 6 zile în urmă.

La Green Hills, de pe str. Alba Iulia, 113, pachetele de prăjituri „Coşuleţ” nu au indicate pe ambalaj nimic, decât data fabricării.

Aceste produse sunt lăsate pe rafturi din neatenţie sau e o metodă de a scăpa de produsele expirate?

Unul dintre casierii supermarketului „Linella” spune că orice produs expirat ajunge pe rafturi doar din greşeală, din neatenţia angajaţilor, şi în niciun caz nu este o acţiune intenţionată. Dacă, însă, cineva cumpără din neatenţie un produs cu termenul expirat, la prezentarea bonului de plată, costurile îi sunt restituite.

Modificarea datelor încă din depozite

Acum câteva zile, oamenii legii au descoperit într-un depozit diverse produse lactate cu termenul de valabilitate modificat. Acelaşi agent economic a fost verificat şi pe data de 24 februarie. Atunci, pe ambalaje era aplicată ziua de 25 februarie 2017, ca fiind dată de fabricaţie. Organele de control i-au solicitat explicaţii agentului economic privind aplicarea inscripţiei termenului de producere cu o zi în avans. Responsabilii nu au putut oferi un răspuns concret.

Produsele lactate urmau să ajungă în pieţele şi magazinele din Chişinău. Poliţiştii au decis ca toată marfa să fie returnată producătorului.

Cum luptă autorităţile cu problemele din sfera alimentară?

APC anunţă că, în 2016, au avut loc 415 controale ale produselor din domeniul alimentar, industrial şi al serviciilor, fiind depistate 283 de cazuri de neconformanţă.

Am întrebat responsabili de la APC cum sunt pedepsiţi cei care admit astfel de nereguli. „APC are drept de sancţionare. Putem decide singuri cum să fie pedepsiţi cei iresponsabili. În cazul în care au fost depistate încălcări minore, organizaţiile primesc o fişă de prevenire, prin intermediul căreia aceştia sunt obligaţi să înlăture produsele expirate sau de calitate neconformă de pe rafturile sau din depozitele magazinelor. Dacă în cadrul controalelor se depistează un lot de produse expirate sau păstrate în condiţii improprii, se interzice ca acest produs să mai fie comercializat. Dacă, însă, se descoperă încălcări grave sau dacă vreo condiţie pusă anterior de APC nu este respectată, responsabilii riscă să fie sancţionaţi cu amenzi de la 450 până la 500 unităţi convenţionale, adică de la 20 la 25 mii de lei”, ne-au spus responsabili de relaţii cu presa de la APC.

Consecinţele neglijenţei agenţilor economici

Centrul de Sănătate Publică din municipiul Chişinău deţine date despre cazurile de îmbolnăviri înregistrate din cauza consumului unor produse de calitate dubioasă. În 2016, numărul de cazuri de boli diareice acute a sporit în raport cu anul 2014 de la 6510 până la 6733 de cazuri. În acest context, ponderea factorului alimentar, ca o cale de transmitere a bolilor diareice acute, a crescut de la 49,95% până la 73,65 %.

Din cauza lipsei certificatelor igienice, a termenului expirat, a păstrării produselor în condiţii improprii şi din cauza calităţii suspecte a acestora, anual, sporeşte volumul produselor respinse ca fiind neconforme după ce au fost comercializate. Volumul acestei categorii de produse a sporit de la 2250 kg în 2014 până la 6735 kg în 2016.

Constantin Grecu, medic igienist, secţia Siguranţa alimentelor, susţine că e foarte important ca populaţia să cunoască şi să respecte normele generale în timpul procurării şi folosirii pentru consum a produselor alimentare. Un rol aparte revine cumpărării produselor alimentare în locuri autorizate, în magazine, pieţe, acolo unde calitatea lor este supusă unui control interdepartamental permanent.

Potrivit medicului igienist, o importanţă deosebită, în special pentru produsele excesiv perisabile, o are achiziţionarea produselor alimentare în prezenţa certificatelor ce confirmă provenienţa şi calitatea lor, asigurarea respectării regulilor de transportare, păstrarea şi comercializarea în condiţii adecvate de frigider, respectarea termenelor de valabilitate, asigurarea unui mecanism salubru de preparare şi întrebuinţare a produselor alimentare în condiţii de domiciliu, respectarea regulilor igienei personale.

Nicoleta Jechiu, stagiară