Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   EXPERT: În căutarea de resurse…

EXPERT: În căutarea de resurse financiare, Guvernul inventează impozite pe avere

Fostul ministru al Finanțelor, Veaceslav Negruță, susține că Guvernul, care este în căutarea souțiilor pentru a echilibra finanțele publice și a-și onora angajamentele pe partea de cheltuieli, a „inventat” impozitul pe avere. Expertul economic atenționează despre faptul că în Codul Fiscal figurează două capitole, impozitul pe avere și impozitul pe bunuri imobiliare, care fac ca unul și același bun imobil să fie taxat de două ori, lucru inadmisibil de legislația internațională. Despre noutățile si invențiile fiscale în politicile bugetar-fiscale pentru 2017, Veaceslav Negruță, expertul asociat IDIS Viitorul, în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic”.

Veaceslav Negruță susține că averea, potrivit definiției, este o „totalitate a bunurilor materiale și nemateriale, active sau orice alte forme de proprietăți care aparțin unei persoane fizice”, pe când în „invenția Guvernului”, averea este limitată strict la bunuri imobiliare, care valorează de la 1,5 mil. de lei și o suprafață de la 120 m.p.”.

Problema, explică fostul ministru al Finanțelor, este prevederea din Codul Fiscal referitor la impozit pe bunuri imobiliare.

„De fapt, această avere care este indicată într-un nou capitol al Codului Fiscal, include în sine doar o parte din bunurile imobiliare care sunt taxate în baza aceluiași Cod Fiscal. În cadul bunurilor imobiliare, vorbim despre toate bunurile imobiliare, inclusiv de bunuri funciare, terenuri, spații, fie locative, fie de comerț, care sunt taxate conform Codului Fiscal.

Problema mare prin introducerea acestuiimpozit pe avere este că, de fapt, avem dublă impozitare a aceluiași bun, a aceluiași obiect de impozitare și a aceluiași subiect, aceluiași proprietar. Deci, dublă impozitare prin două capitole ale Codului Fiscal. Acest confuz este o neconcordanță fiscală și ea trebuie să fie eliminată. Mai mult, toate recomandările OECD și FMI în materie de fiscalizare spune că regula generală este neadmiterea impozitării duble. Un al doilea element important din punctul meu de vedere este că bunurile imobiliare și alte bunuri, proprietate privată, sunt subiect al impozitării pentru autoritățile locale și ele completează, de fapt, veniturile bugetare ale autorităților locale. Prin introducerea impozitului pe avere, noi avem bunuri imobiliare, de exemplu locuința, care sunt plătite ,atât în bugetul local, cât și bugetul de stat prin plata numită impozit pe avere. Deci, astfel de situații sunt inadmisibile în practica internațională și aduce prejudicii mari în conceptul care s-a pus la baza Codului Fiscal”, explică Veaceslav Negruță.

Ministrul Finanțelor între 2009-2013 opinează că impozitul pe avere care a fost introdus începând cu 1 iulie 2016 încalcă şi un alt drept al cetăţeanului.

„El este aplicat pentru întreaga perioadă a anului 2016 în timp ce legea a fost pusă în aplicare doar pentru ultimele şase luni ale anului. Respectiv, cetăţenii au plătit de două ori mai mult. Altă problemă – reevaluarea bunurilor imobile nu a fost finalizată în localităţile rurale şi aplicabilitatea impozitului pe avere generează riscuri pentru proprietarii de locuiniţe. În condiţiile unei deprecieri a leului faţă de dolar sau euro o locuinţă poate costa mai mult şi astfel devine subiect al impozitării. Noi putem să ne trezim că o bună parte a cetăţenilor sunt datori statului din cauza deprecieirii leului”, afirmă Negruță, care constată că drept consecință piaţa imobiliară ar putea să abunde cu oferte ca urmare a datoriilor la plăţi sau ar putea să asistăm la fenomenul divizării imobilului în părţi separate cu crearea mai multor bunuri cadastrale separate şi, respectiv, încercări de a ocoli impozitarea, altfel spus, asta ar însemna divorţuri fictive, lucruri sociale nedorite.

„Astfel de invenţii sunt periculoase. E nevoie de o abordare profundă în care să fie implicaţi responsabilili de politica fiscală şi  în evaluarea imobilelor, autorităţi centrale, dar şi autorităţi locale. Este ciudată împachetarea iniţială a legii cu care s-a venit precum că acesta va fi un „impozit pe lux”. Nu este vorba de lux, ci de imobilele oamenilor folosite ca locuinţă. Or, unele persoane fizice au şi alte proprietăţi cum ar fi, de exemplu, garaje care nu au destinaţie de locuit, dar pot valora mai mult decât o locuinţă. Sunt alte lucruri care au decăzut cumva din această impozitare a „lucrurilor de lux” pentru că a fost doar o încercare de „a vinde” publicului acest impozit ca şi urmărire fiscală a anumitor categorii de cetăţeni înstăriţi. În realitate, însă, s-a creat un precedent cu riscuri majore ca această lege să fie contestată la Curtea Constituţională, oamenii să ceară despăgubiri de la aplicarea legii în 2016”, a mai spus Negruţa.

În concluzie, economistul a spus că guvernarea este în căutare de resurse financiare. Or, acele promisiunii populiste şi electorale cu majorări de salarii anumitor categorii costă, iar consolidarea fiscală nu este corect înţeleasă şi aplicată de către guvernanţi în R. Moldova.

Foto simbol: zdg.md