Comerțul extern al Republicii Moldova: Legumele au devenit principala marfă

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

În ultimii 10-15 ani s-a înregistrat s-au atestat o serie de schimbări majore în structura sectorială a exporturilor de bunuri din Moldova, susţin economiștii din cadrul German Economic Team Moldova.

Potrivit Mold-street, dacă în anul 2004 exporturile din Moldova erau dominate de produse alimentare fabricate, care deţineau o cotă de 35% din total, apoi în 2016, locul acestora a fost luat de legume şi seminţe neprelucrate, se arată în studiul „Exporturile Republicii Moldova și impactul ZLSAC”.
Produsele legumicole (semințe de floarea soarelui, nuci, grâu), au înregistrat o creştere puternică de circa 4,5 ori; de la 120 milioane dolari în 2004 la 529 milioane dolari în 2016.

În consecinţă în 2016 cota legumelor şi seminţelor a ajuns la 26% din exporturile totale de bunuri, iar cota acestora a crescut de peste două ori începând cu 2004, ceea ce în parte confirmă afirmaţiile unor critici ale politicilor economice, care arată că Moldova se transformă tot mai mult într-un furnizor de materie primă.

În acelaşi timp cota produselor alimentare fabricate (vinuri, băuturi spirtoase, sucuri de fructe), a înregistrat o scădere puternică de la 35% în 2004, la 16% din exporturi în 2016 doar 16% din total.

O creştere de aproape două ori a înregistrat exportul de textile (costume pentru femei, costume pentru bărbați, tricouri), care în 2016 au avut o cotă de 15% din exporturile totale.

Un salt spectaculos l-au înregistrat exporturile de mașini și echipament (cabluri izolate, pompe, încălzitoare), care s-au majorat de peste şapte ori: de la 39 milioane dolari în 2004 la circa 300 de milioane dolari şi o cotă de 15% din exporturi în 2016.

Calculele economiștilor din cadrul German Economic Team Moldova arată că cele patru categorii principale reprezintă peste 70% din totalul exporturilor de bunuri din Moldova.

Totodată ei analizează şi evoluţia exporturilor de servicii care în perioada 2004-2016 au crescut de 2,5 ori. Autorii analizei constată că trei sectoare principale reprezintă 75% din servicii: transporturi – 37%, călătorii – 25% şi servicii de comunicații – 13%.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...