icon

Subiectul Recensământului populației și al locuințelor 2014, discutat la Guvern

22-05-2015 16:25
1,180

Prim-ministrul Chiril Gaburici a prezidat astăzi ședința Comisiei Naționale pentru Recensământul Populației și al Locuințelor, în cadrul căreia s-a discutat despre etapele ce urmează după desfășurarea recensământului din 2014, inclusiv identificarea și alocarea resurselor necesare pentru prelucrarea chestionarelor.

 

„Datele statistice de la recensământ sunt importante pentru asigurarea evidenței la elaborarea politicilor și strategiilor naționale. Guvernul are angajamentul față de cetățeni, dar și donatori, să proceseze la timp datele recensământului populației”, a menționat Prim-ministrul.

 

Directorul adjunct al Biroului Naţional de Statistică (BNS), Vitalie Vâlcov, a făcut o trecere în revistă a acţiunilor efectuate până la etapa actuală şi s-a referit la  sarcinile pentru perioada următoare. „Conform planului recensământului, urmează prelucrarea automatizată a informației, crearea bazei de date, analiza și validarea datelor și, în final, elaborarea totalurilor recensământului populației și al locuințelor. Mai avem la dispoziție 15 luni”, a precizat Vitalie Vâlcov.

 

Un alt subiect abordat a fost identificarea și alocarea resurselor necesare pentru prelucrarea chestionarelor. Asta după ce directorul adjunct al BNS a anunțat că, din cauza lipsei mijloacelor financiare, nu s-a reușit achiziționarea sistemului automatizat informațional, necesar la prelucrarea datelor colectate. În total, ar fi nevoie de încă 15,2 milioane de lei.

 

Premierul a solicitat ca Biroul Național de Statistică să-și mobilizeze toate eforturile pentru finalizarea procesării chestionarelor de la recensământ și să vină cu un plan în acest context. „Vreau să fie prezentat un plan de acțiuni, cu date și perioade exacte, cu resursele financiare necesare – acțiuni clar etapizate. De asemenea, trebuie să fie create condiții adecvate de păstrare a dosarelor și, nu în ultimul rând, asigurată securizarea procesului de prelucrare a datelor”, a subliniat Chiril Gaburici.

 

În cadrul ședinței, șeful Executivului a cerut ministrului Muncii și Protecției Familiei, Ruxanda Glavan, să convoace Comisia Națională pentru Populație și Dezvoltare, la care să fie analizate problemele stringente de ordin demografic, inclusiv să fie coordonat procesul de prelucrare a chestionarelor de la recensământul din 2014.

 

La final, Chiril Gaburici a  precizat că este necesară o coordonare eficientă a asistenței externe în domeniul statisticii, în scopul armonizării sistemul statistic național la cel european. Totodată, Premierul a apreciat expertiza tehnică și financiară a donatorilor pentru realizarea Recensământului: Biroul de Cooperare al Elveţiei (SDC), Fondul ONU pentru Populație (UNFPA), Guvernul României, Agenţia Cehă pentru Dezvoltare şi Cooperare (CzDA), UNICEF și UNDP.

 

Colectarea datelor a avut loc în luna mai 2014, fiind implicați peste 12 mii de recenzori. Bugetul Recensământului 2014 a fost de 89 de milioane de lei, dintre care peste 73 de milioane de lei au fost identificate și allocate de Guvern.

 

Recensământul precedent al populației din țara noastră a fost realizat în anul 2004. Republica Moldova este prima țară din spațiul ex-sovietic care a realizat, concomitant, recensământul populației cu cel al locuințelor, așa cum se practică în Uniunea Europeană.

 

Agenda publică

Martie 2024

L M M J V S D
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31