PISA 2015: Rezultatele elevilor din Moldova mai joase decât rezultatele medii pentru țările OECD

elevi
Foto: facebook.com/humulesteanul

Ministerul Educației și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare au prezentat public Raportul detaliat privind rezultatele participării Republicii Moldova la Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor PISA 2015. Studiul relevă că țara noastră a înregistrat la PISA 2015 o creștere dinamică a punctajului mediu la fiecare disciplină, raportat la un ciclu de 3 ani, clasându-se printre primele 3-6 poziții. Cu toate acestea, rezultatele elevilor din Republica Moldova rămân a fi mai joase decât rezultatele medii pentru țările OECD.

La PISA 2015 au participat circa 540 000 de elevi din 35 de state membre ale OECD şi 37 de ţări/regiuni partenere, inclusiv circa 5200 de elevi din 227 de instituţii de învăţământ din Republica Moldova (gimnazii, licee, școli profesionale, colegii). Țara noastră a înregistrat unele dintre cele mai înalte creșteri ale punctajului mediu la fiecare disciplină, raportat la un ciclu de 3 ani, clasându-se printre primele 3-6 poziții. La științe creșterea este de 9 puncte, la citire/lectură – de 17 puncte, la matematică – de 13 puncte. Cu toate acestea, rezultatele elevilor din Republica Moldova rămân a fi mai joase decât rezultatele medii pentru țările OECD, dar trebuie subliniat faptul că pentru țările ce au punctaje medii mai mici decât media OECD, este important ca acești indicatori de creștere să fie menținuți în continuare, ceea ce demonstrează că sistemul educațional devine unul mai bun.

Testarea PISA 2015 a relevat că în toate cele trei domenii rezultatele elevilor din clasele cu program liceal de studii în medie sunt mai mari decât rezultatele elevilor din clasele cu program gimnazial de studii.

PISA a arătat în mod constant că la matematică băieții au performanțe mai bune decât fetele, însă în Republica Moldova la toate cele trei domenii fetele au înregistrat rezultate mai bune decât băieții. Comparativ cu testarea PISA 2009, atât fetele, cât și băieții din Moldova au obținut progrese.

Performanțele elevilor din diferite țări sunt influențate de condițiile social-economice din aceste state. Țările cu un venit național ridicat au un avantaj relativ în comparație cu țările cu un venit național scăzut. Studiul evidențiază că acest fapt trebuie luat în considerație atunci când se analizează și se interpretează performanțele elevilor din țări cu un venit național scăzut, aducându-se drept exemplu, Republica Moldova și Vietnam. Raportul OECD arată că, dacă la interpretarea performanțelor elevilor la științe s-ar lua în considerație și valoarea PIB-ului fiecărei țări, atunci ratingul Republicii Moldova la acest domeniu s-ar ridica de la poziția 49-53 la poziția a 11-a.

PISA reprezintă un studiu comparativ internaţional, inițiat de Organizația pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică(OECD), ce are scopul de a testa competenţele de bază ale elevilor de 15 ani în trei domenii: știinţe, matematică, citire/lectură. Testarea evaluează în ce măsură elevii care finalizează învăţământul obligatoriu au acumulat cunoştinţe şi competențe-cheie esenţiale pentru o implicare activă în societăţile contemporane.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente