Avertisment: Noul Drum al Mătăsii aduce noi pericole pentru băncile Chinei

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Planul Beijingului de a investi aproape 1.000 de miliarde de dolari în infrastructura rutieră şi feroviară din unele din cele mai sărace regiuni ale lumii pentru a-şi extinde influenţa comercială stârneşte îngrijorări privind riscurile pentru băncile chinezeşti care finanţează proiectele, scrie Financial Times.

Turbulenţe în ţări precum Vene­zuela, unde China a lăsat cu împrumut 65 mld. dolari în ultimul de­ceniu, a determinat recalibrarea ni­velului de risc pentru iniţiativa co­mercială şi economică „One Belt, One Road“ a Chinei în ţările emer­gente, spun experţii, scrie Ziarul Financiar.

Această iniţiativă de politică externă a preşedintelui Xi Jinping are ca scop un nou val de creştere mondială provocat de căi ferate şi drumuri care leagă unele dintre cele mai sărace regiuni, precum estul Indiei, Africa şi Asia Centrală. Planul a fost comparat cu Planul Marshall din anii 1950, prin care SUA au ajuta la re­construcţia econo­miei europene devastată de război, şi este interpretat ca primul efort concentrat al Chinei de a deveni centrul evo­luţiilor mondiale în timp ce SUA, conduse de preşedintele Donald Trump, re­nunţă la rolul principal de pe scena globală.

Guvernul chinez a anunţat proiecte de peste 900 de miliarde de dolari, dintre care unele sunt deja în desfă­şurare. Cea mai mare parte a finanţării ar trebui să vină de la băncile partidului şi de la băncile comerciale. Însă iniţiativa este ţinută în mişcare mai mult dorinţa Chinei de a-şi întări influenţa globală, adică de politică, decât de concentrarea pe cererea reală pentru infrastructură, cred analiştii agenţiei de rating Fitch.

Aceasta înseamnă că băncile finanţatoare riscă să se împotmolească în proiecte în care logica de business şi cererea pentru drumuri şi poduri se subordonează motivelor politice.

„Lipsa de imperative comerciale din spatele acestor proiecte înseamnă că este foarte nesigur dacă veniturile viitoare din proiectele vor fi suficiente pentru acoperirea completă a ram­bursărilor către creditorii chinezi“, arată o analiză a Fitch.

Ratingurile ţărilor unde China are planuri mari de infrastructură pot fi un indicator al siguranţei proiectelor. Cele mai multe dintre aceste ţări au calificativele din categoria speculativ, iar unele, printre care Laos, nu au rating deloc.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...