Achiziţii publice

Milioane, investite în judecătorii care se închid

Foto: CIJM
Autor: Natalia Porubin, Mariana Colun
29/12/2016 13626

Zeci de milioane de lei au fost investite în sediile unor judecătorii care vor fi închise în următorii ani în baza procesului de reformă inițiat de autorități. Datele de pe site-ul Agenției de Achiziții Publice arată că suma contractelor încheiate pentru renovări se ridică la peste 55 de milioane de lei, numai în ultimii ani. La rândul său, Ministerul Justiției afirmă că în realitate suma ar fi mai mică, deoarece nu toate lucrările au fost finalizate.

Legea cu privire la reorganizarea sistemului instanțelor judecătorești prevede comasarea mai multor instanțe judecătorești raionale sau de sector în instanțe regionale, începând cu 1 ianuarie 2017 și până în decembrie 2027. Astfel, în toată țara vor rămâne doar 15 judecătorii, față de cele 44 câte funcționează acum. Judecătoriile actuale vor continua să activeze în sediile actuale până la crearea condițiilor materiale pentru judecătoriile comasate. În același timp, în perioada 2014-2016, deși era clar că urmează să dispară, la sediile judecătoriilor care vor fi supuse optimizării au avut loc renovări, reconstrucții și reparații capitale.

Peste 3 milioane de lei – pentru renovarea instanței din Taraclia

Una din instanțele care va dispare după ce va fi contopită cu Judecătoria Cahul, cea din Taraclia, a beneficiat de renovări în valoare de peste 3 milioane de lei în ultimii doi ani. În aprilie 2014 au fost contractate servicii de proiectare a lucrărilor de reconstrucție, în valoare de 145 de mii de lei. Patru luni mai târziu, la 8 august, a fost semnat un contract de achiziție în valoare de 2,6 milioane de lei, între Judecătoria Taraclia și Amborio SRL pentru lucrări de reconstrucție a clădirii instanței. La o distanță de nouă luni, pe 15 mai 2015, contractul a fost suplimentat cu alte două acorduri adiționale de majorare, fiecare în valoare de 313 mii de lei. În total, în ultimii doi ani pentru reconstrucția Judecătoriei Taraclia au fost cheltuite 3,4 milioane de lei.

Renovări de milioane s-au făcut la Florești, Fălești și Nisporeni

O altă instanță care urmează să fie închisă, dar în care s-au investit milioane în ultimii ani este Judecătoria Fălești. Aici s-au renovat capital fațada, parterul și subsolul clădirii. Primul contract de achiziție, în valoare de 722 de mii de lei, a fost încheiat la 11 august 2014 între Judecătoria Fălești și Clemantin SRL. Două luni mai târziu, a fost semnat un alt contract cu aceeași firmă, de această dată, în valoare de 1,9 milioane de lei, urmat de un acord adițional de majorare, de 139 de mii de lei, semnat peste alte două luni.

Și în renovarea Judecătoriei Florești au fost investite milioane de lei în ultimii ani. Astfel, pentru reconstrucția electrificării sediului Judecătoriei Florești, pentru reparația etajului doi al sediului instanței, dar și pentru repararea și termoizolarea pereților exteriori și lucrări de pavaj au fost investite 2,3 milioane de lei în ultimii doi ani. Pentru toate lucrările au fost contractate, pe parcursul a doar trei luni, trei contracte de achiziție cu trei firme diferite, și un acord adițional de majorare. Astfel, pe 25 august 2014 a fost semnat primul contract de achiziție în valoare de 313 mii de lei, cu Energia SRL, pentru reconstrucția electrificării sediului judecătoriei. La mai puțin de o lună, pe 19 septembrie 2014, a fost semnat un contract de 790 de mii de lei cu Clemantin SRL, pentru reparația încăperilor de la etajul doi al Judecătoriei. Contractul a fost suplimentat cu 82 de mii de lei printr-un acord adițional de majorare, semnat la 24 noiembrie. Cu trei zile mai devreme a fost semnat un alt contract de achiziție, de 1,1 milioane de lei, cu Nicsir-Flor SRL, pentru reparația și termoizolarea pereților exteriori și lucrări de pavaj a sediului Judecătoriei Florești.

Și la Judecătoria Nisporeni s-au făcut reparații de milioane. De lucrări s-a ocupat o singură firmă – Nisprofcon SRL. Astfel, la 18 noiembrie 2014 a fost semnat un contract de achiziție în valoare de peste 2 milioane de lei, suplimentat de un acord adițional de majorare, în valoare de 522 de mii, semnat la 23 iulie 2015.

Au fost reparate și instanțele din Briceni, Ialoveni, Călărași

Lucrări de reparație capitală a clădirii instanței s-au făcut și la Briceni. Și aici lucrările au fost efectuate de o singură firmă – Constructgaz SRL, după ce a fost semnat un contract de achiziție pe 5 mai 2014 și un acord adițional de majorare jumătate de an mai târziu. În total, costurile lucrărilor s-au ridicat la 1,8 milioane de lei. 1,4 milioane de lei au fost cheltuite în 2014 și pentru reparația capitală a Judecătoriei Călărași, care se va închide după optimizarea hărții judecătorești. Lucrările la sediul acestei instanțe au fost efectuate de firma Grifevic, care a fost contractată la 5 mai 2014. Alte 1,1 milioane au fost cheltuite pentru lucrări de reparație a sediului Judecătoriei Ialoveni. Curios este că tot la 5 mai 2014 a fost semnat un contract de achiziție a lucrărilor de reparație în valoare de aproape 800 de mii, între Judecătoria Ialoveni și Vivantis Plus. Contractul a fost suplimentat cinci luni mai târziu cu alte 161 de mii de lei. Peste un an, la 12 iunie 2015, pentru servicii de proiectare a lucrărilor de construcție a sediului Judecătoriei Ialoveni, a fost contractată firma AGN Premium Grup SRL, căreia i-au fost plătite 175 de mii de lei.

Sume ceva mai mici au fost cheltuite în ultimii doi ani și pentru renovarea altor judecătorii care se vor închide în următorii ani – Șoldănești și Dubăsari.

Astfel, pentru lucrări de reparație și termoizolare a pereților exteriori, schimbarea acoperișului și lucrări de pavaj a sediului Judecătoriei Șoldănești a fost încheiat, la 12 octombrie 2015, un contract de achiziție în valoare de 831 de mii de lei cu firma Santeh-Trans SRL. Pentru reparația capitală și replanificarea spațiilor la Judecătoria Dubăsari au fost cheltuite circa 665 de mii de lei în 2014, bani care au ajuns în conturile Specimen SRL. Inițial, încă în noiembrie 2013 a fost încheiat un contract de achiziție în valoare de 1,4 milioane de lei, iar ulterior, în iulie și noiembrie 2014, au fost încheiat două acorduri adiționale de majorare, și unul de micșorare în decembrie 2014.

Urmăriți pe harta interactivă cât a costat doar în ultimii doi ani reparația sediilor judecătoriilor care vor dispărea în următoarea perioadă:

Zeci de milioane, investite în instanțele din Chișinău

La Chișinău, judecătoriile din sectoarele Centru, Buiucani, Râșcani, Botanica, Ciocana, dar și Judecătoria Comercială de Circumscripție și Judecătoria Militară vor fuziona prin contopire, formând Judecătoria Chișinău. Totuși, clădirile actualelor instanțe, similar și celorlalte instanțe din țară, vor fi utilizate până la constucția unei judecătorii pentru mun. Chișinău. Strategia de reformă a sectorului justiției prevede examinarea oportunității construcției unui Palat al Justiției în Chișinău. Construirea acestuia ar necesita sume exorbitante, afirmă ministrul Justiției, Vladimir Cebotari. În același timp, din motivul inexistenței unui teren corespunzător condițiilor necesare construcției unui Palat al Justiției, finanțele alocate în anul 2014 pentru construcția Palatului au fost redistribuite pentru „Reconstrucția sediilor Judecătoriilor Râșcani și Buiucani (din bd. Ștefan cel Mare, 200)””, se arată în Raportul anual pentru 2015 al grupurilor de lucru pentru monitorizarea implementării Strategiei de reformă a sectorului justiției 2011-2016.

Unul dintre sediile Judecătoriei Buiucani. Foto: CIJM

În cazul instanțelor din Capitală cele mai mari investiții s-au făcut în Judecătoria Buiucani – aproape 29 de milioane de lei în ultimii trei ani, potrivit datelor de pe tender.gov.md. Astfel, la data de 10 octombrie 2014, a fost încheiat un contract în valoare de aproape 26 de milioane de lei pentru reparația capitală a sediului judecătoriei cu firma Duxprim Service SRL. Opt luni mai târziu, la 15 iunie 2015, a fost încheiat un acord adițional de majorare, în valoare de 166 de mii de lei. Pe data de 25 noiembrie a aceluiași an, cu aceeași firmă, Duxprim Service SRL a mai fost încheiat un contract de achiziție, în valoare de 270 de mii de lei, pentru lucrări de replanificare a încăperilor (sala de ședință în trei birouri), reparația biroului 614, coridorului de la etajul șase, coridorul din fața ascensorului și scara etaj șase în incinta Judecatoriei Buiucani, din str. Mihai Viteazul, nr. 2. Ultimul contract de achiziție, în valoare de 2,1 milioane de lei, între Judecătoria Buiucani și firma Duxprim Service SRL, pentru lucrări de reparație capitală cu replanificarea încăperilor la obiectul sediului judecătoriei, a fost încheiat la 5 aprilie 2016.

Judecătoria Râșcani este o altă instanță din Chișinău unde s-au făcut investiții serioase. Suma mijloacelor alocate pentru reparația acestui sediu se ridică la peste nouă milioane de lei numai în ultimii trei ani, potrivit datelor de pe tender.gov.md.

Astfel, încă la sfârșitul lui iunie 2014, între Judecătoria sectorului Râșcani al Capitalei și IPS Iprocom a fost încheiat un contract în valoare de circa 263 de mii de lei pentru servicii de proiectare a unei mansarde. La 23 octombrie 2014, Judecătoria a semnat un contract pentru lucrări de construcție a mansardei, în valoare de 6,1 milioane de lei, cu firma Exfactor-Grup SRL. La câteva luni distanță, pe 4 decembrie 2014, pentru același obiect, tot cu Exfactor-Grup SRL, este semnat un alt contract de achiziție în valoare de 691 de mii de lei, iar în septembrie 2015 suma contractului este suplimentată cu încă 1,1 milioane de lei. Totodată, în iunie 2015 Exfactor-Grup SRL obține un alt contract cu Judecătoria, în valoare de 799 mii lei, pentru lucrări de reparație generală și de reconstrucție a încăperilor din sediul instanței judecătorești.

La celelalte două instanțe din Chișinău, Judecătoria Botanica și Judecătoria Centru, în ultimii trei nu au avut loc renovări, construcții sau reparații capitale, asta deoarece acestea au avut loc câțiva ani mai devreme. Chiar și așa, deși au fost realizate post-factum, instanțele au suportat cheltuieli pentru proiectarea lucrărilor de reconstrucție. Astfel, în iulie 2014, IMP Chișinăuproiect a încheiat cu Judecătoria Botanica un contract de achiziție în valoare de 210 mii de lei pentru servicii de proiectare a lucrărilor la obiectul „Reconstrucția sediului Judecătoriei Botanica”. Tot pentru servicii de proiectare pentru obectivul reparația capitală a instanței, între Judecătoria Centru și Altec-Invest SRL a fost încheiat, la 15 iunie 2015, un contract de achiziție în valoare de aproape 60 de mii de lei.

Soarta investițiilor – o necunoscută

Vera Toma (stânga). Foto: CIJM

Solicitată de reporterii Centrului de Investigați Jurnalistice, Vera Toma, membru al Consiliului Superior al Magistraturii a menționat că pe parcursul ultimilor ani în toate clădirile instanțelor judecătorești din țară s-au făcut reparații. „Au fost făcute investiții foarte mari și sunt toate într-o stare bună. Sunt amenajate atât sălile de ședințe, cât și încăperile. În multe s-au făcut și camere de audiere pentru copii”, a spus magistrata.

Totodată, potrivit Verei Toma, majoritatea instanțelor care vor rămâne să activeze după optimizare au nevoie de adaptări ca să poată primi alte instanțe cu care vor fuziona. „Numai în șapte instanțe e posibil să fie menținut imobilul, cu condiția să se facă niște construcții auxiliare sau mansarde. În alte cazuri este necesar de a procura terenuri suplimentare și de a construi clădiri. Asta înseamnă că sunt necesare niște investiții enorme. În afară de aceasta sunt multe întrebări și referitor la personal  - judecători, dar și alte persoane care deservesc fiecare instanță în parte. Legea nu reglementează cum va fi personalul eliberat, dislocat, cum vor fi achitate indemnizațiile pe care le vor avea dacă nu se vor putea transfera la locul nou de muncă. Cel mai tare mă îngrijorează interesul justițiabilului”, a subliniat magistrata.

Ministrul Justiției: „Sunt câteva judecătorii mici unde în timp, vom spune că aceste investiții nu au fost raționale”

Ministrul Justiției, Vladimir Cebotari. Foto: CIJM

La rândul său, Ministrul Justiției, Vladimir Cebotari afirmă că doar în unele cazuri investițiile făcute în sediile judecătoriilor nu sunt  justificate. „Sunt câteva judecătorii mai mici unde, într-adevăr, în timp, vom spune că aceste investiții nu au fost raționale”, susține ministrul.

Potrivit lui, în ultimii trei ani au fost planificate 78 de mln lei pentru Curtea de Apel Chișinău, alte 80 de milioane fiind planificate pentru palatul justiției de la Ungheni. „Alte circa 50-60 de mln au fost alocate  pentru alte judecătorii, inclusiv Judecătoria Râșcani, Judecătoria Buiucani, unde au avut loc reparații și extinderi. La Cahul s-au efectuat anumite investiții importante. Mai sunt și anumite judecătorii orășenești din alte raioane, unde cheltuielile sunt mai mici”, menționează ministrul.

În același timp, acesta a spus că multe lucrări prevăzute în contractele de achiziții nu au fost finanțate.

„Eu sunt de opinia că investițiile nu sunt neraționale, pentru că, dacă ne uităm la harta optimizată a judecătoriilor, investițiile sunt absolut necesare. Curtea de Apel Chișinău rămâne. Deci, acestea sunt obiectivele cu cele mai mari investiții efectuate. Judecătoria Orhei, unde s-au făcut investiții, rămâne. Hânceștiul – rămâne, Cimișlia – rămâne. Ialoveniul – da, e una din acele Judecătorii care va fi absorbită de către Judecătoria Hâncești. Dacă vorbim de Leova – s-au făcut anumite investiții, dar nu în ultimii trei ani, ci mai înainte, ceea ce nu înseamnă că Judecătoria Leova sau oricare alte Judecătorii de la 1 ianuarie 2017 se vor închide. Judecătoriile respective vor fi transferate în celelalte doar atunci când vor fi create condiții necesare ca să acomodeze toți judecătorii și acel flux de cereri sau de acțiuni care vor fi examinate în Judecată conform prognozelor pe care le vom avea la acel moment”, a mai spus Cebotari.

Raportul Curții de Conturi : Resurse generoase, rezultate incerte

Un audit al Curții de Conturi privind implementarea Strategiei de reformă a sectorului Justiției pentru anii 2011-2016, făcut public la 30 noiembrie 2016, a constatat că reforma instanțelor judecătorești nu s-a soldat cu impactul scontat, aceasta urmând să fie finalizată în anul 2027. „Acest fapt depășește cu mult termenele indicate în sarcinile inițial trasate, estimându-se mijloace financiare suplimentare semnificative în cuantum de circa 1,5 miliarde de lei, în condițiile unui buget auster. Mai mult, cu toate că Legea cu privire la organizarea instanțelor judecătorești a fost adoptată abia la începutul anului 2016, în perioada 2013 până în prezent au fost efectuate investiții capitale în valoare de 167,7 milioane de lei, din care 79,9 milioane de lei pentru 29 de instanțe judecătorești, inclusiv în 15 instanțe supuse optimizării – 54,7 milioane de lei, din care o pondere majoră de investiții în cuantum de 54,5% (sau 29,8 milioane de lei) au fost cheltuite pentru sediile a trei instanțe judecătorești din municipiul Chișinău”, au subliniat specialiștii.

În condițiile actuale, potrivit raportului de audit, statul va suporta cheltuieli suplimentare ce vizează întreținerea sediilor judecătoriilor, valoarea estimată constituind anual aproape 24-25 de milioane de lei (inclusiv salarizarea), care în decurs de 10 ani se va cifra aproximativ la 250 milioane de lei.

Nadejda Hriptievschi, directoare de programe la Centrul de Resurse Juridice din Moldova: „Am asistat pe parcursul anilor la alocări preferențiale în sistem, în funcție mai degrabă de relațiile președintelui unei instanțe cu CSM și factorii politici, decât în baza unor nevoi clare”

Nadejda Hriptievschi. Foto: Facebook.com

Potrivit Nadejdei Hriptievschi, directoare de programe la Centrul de Resurse Juridice din Moldova, sumele enorme investite în reparațiile capitale ale unor instanțe care vor dispare ridică mai multe semne de întrebare. „Or 54,7 milioane de lei pentru 15 instanțe care vor dispare în maxim 10 ani este o sumă deloc neglijabilă în contextul unui stat sărac și al unui sistem judecătoresc sub-finanțat. Dar, cheltuielile deja au fost efectuate. Acum nu ne rămâne decât cel puțin să învățăm lecțiile și să evităm mai departe asemenea cheltuieli iraționale. Aș puncta următoarele lucruri de care trebuie să ținem cont pe viitor: 1) la nivel de politici – cred că este timpul să clarificăm competențele cu privire la administrarea și formarea bugetului în sistemul judecătoresc. Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) trebuie să aibă un rol important, dar responsabilitatea finală de administrare trebuie să aparțină Ministerului Justiției prin Agenția de Administrare a Instanțelor Judecătorești. Această agenție trebuie să aibă competența de a asigura achiziții centralizate și bine planificate. Altfel, am asistat pe parcursul anilor la alocări preferențiale în sistem, în funcție mai degrabă de relațiile președintelui unei instanțe cu CSM și factorii politici, decât în baza unor nevoi clare. Mai mult, alocarea în 2014, 2015 și 2016 a bugetelor pentru investiții capitale în instanțe ce urmează a fi comasate, deși proiectul de lege cu privire la reorganizarea instanțelor judecătorești era gata din anul 2014, arată o discrepanță clară între politicile promovate de Minister și administrarea bugetelor de către CSM. 2) La nivel de implementare – este timpul ca rapoartele și constatările Curții de Conturi să fie luate în serios. Am văzut constatări negative cu privire la Curtea de Apel Chișinău, fără vreo consecință pentru factorii de decizie. 3) E foarte important să avansăm cât mai rapid reorganizarea instanțelor judecătorești. Se exagerează prea mult pe costurile acestei reforme, fără însă a analiza cât s-a cheltuit inutil pe tot felul de reparații capitale și curente. Economii anuale de 45,3 mln de lei merită un efort de câțiva ani. Și dacă sistemul ar depune suficiente eforturi, am avea și suportul partenerilor de dezvoltare. Mai puține instanțe și mai calitative, mai puține oportunități de corupție la tot felul de contracte de proiectări, reparații etc”, a punctat experta.

Olesea Stamate, directoare AGER: „Acest lucru se face intenționat, pentru ca lumea să „uite” subiectul, iar mai târziu, clădirile să fie bine-mersi vândute sau date în locațiune, prin proceduri puțin trasparente”

Olesea Statame, preşedinta AGER. Foto: CIJM

Potrivit Olesei Stamate, directoarea Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă, autoritățile au avut suficient timp ca să analizeze necesitatea unor investiții în niște edificii care se vor închide. „Această investigație scoate la iveală o multitudine de probleme asociate sectorului achizițiilor publice. În primul rând, vorbim despre o planificare ineficientă. Or, discuții despre viitoarea optimizare a instanțelor existau începând cu cel târziu 2012, când a început a fi implementată Strategia de Reformă a Justiției. Astfel, achizițiile pentru reconstrucția sau reparația edificiilor instanțelor urmau să fie planificate corespunzător, pentru cele cu un grad minim de risc de „dispariție” de pe harta instanțelor. Se pare însă că nici până astăzi nu este clar ce se va întâmpla cu acele edificii, unde nu vor mai fi instanțe de judecată. Or, acest lucru se face intenționat, pentru ca lumea să „uite” subiectul, iar mai târziu, clădirile să fie bine-mersi vândute sau date în locațiune, prin proceduri puțin trasparente”, a spus experta.

Pentru adaptarea sediilor judecătoriilor e nevoie de 1 miliard de lei

Potrivit experților, sediile în care vor rămâne să activeze judecătoriile au nevoie de adaptări și renovări costisitoare. CRJM a arătat într-un studiu de fezabilitate privind optimizarea hărții instanțelor judecătorești din Republica Moldova prezentat Ministerului Justiției care sunt costurile și situația reală a clădirilor care urmează să absoarbă alte instanțe judecătorești.

Potrivit proiectului, vor fi menținute următoarele 14 judecătorii, în care va fi mărit numărul de judecători: Bălți, Anenii-Noi, Cimișlia, Edineț, Cantemir, Strășeni, Căușeni, Comrat, Criuleni, Drochia, Soroca, Ialoveni, Ungheni, Orhei. Potrivit studiului, pentru ca sediile acestor judecătorii să poată activa este nevoie de adaptări costisitoare, construcții  auxiliare, iar în unele cazuri chiar și de achiziționarea unor terenuri pentru construcție.

Potrivit experților, cheltuielile legate de optimizarea hărţii judecătoreşti se ridică la  1,18 miliarde lei. În același timp, economiile ar constitui  45,3 milioane lei anual, iar investițiile s-ar recupera în decursul a 17 ani.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.  

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii