Linkuri accesibilitate

Sergiu Gaibu: „Fără reforme majore o amnistie fiscală nu are sens”


Cine vor fi beneficiarii legii privind liberalizarea capitalului şi stimularea fiscală?

Parlamentul de la Chișinău a votat în primă lectură Legea privind liberalizarea capitalului şi stimularea fiscală. Aceasta le-ar permite persoanelor juridice din Republica Moldova şi cetăţenilor moldoveni care deţin proprietăţi în ţară şi peste hotare, să-şi legalizeze, mașinile, vilele, acţiunile sau cotele părţi din companii trecute pe persoane interpuse. Autorii inițiativei spun că este un proiect de stimulare fiscală, în timp ce mai mulţi experţi susțin că ar fi mai curând o amnistie fiscală pentru o categorie îngustă de cetăţeni care au ocolit până acum legea. Ce alte soluții există pentru a-i aduce în câmpul legal, o discuție la această temă cu economistul Institutului „Viitorul” Sergiu Gaibu.

Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:10:21 0:00
Link direct

Europa Liberă: Ce altă posibilitate reală există pentru a-i aduce în câmpul legal pe cei din economia subterană?

Sergiu Gaibu: „Aici sunt mai multe probleme în ceea ce privește aducerea în arealul legal al economiei. Primul lucru care este la noi, din păcate legislația este de așa natură încât stimulează corupția, și este suficient de complicată, nu face diferențierea, în special pentru micul business. În ceea ce privește codul muncii, regimuri fiscale etc., sunt suficient de complicate și chiar din discuțiile cu unii antreprenori, pregătirile ca să fii corect cu toate procedurile legii sunt de aproximativ două ori mai mari decât în România. Legea e în așa fel încât nici un business nu este lipsit de carențe, iar amenzile sunt suficient de dureroase și pot să ducă chiar la falimentarea afacerii. Respectiv, antreprenorul este nevoit ca atunci când vine inspectorul să găsească o soluție amiabilă pentru a rezolva cazul concret.”

Sergiu Gaibu
Sergiu Gaibu

Europa Liberă: Și totuși, domnule Gaibu, cum este posibilă o venire, sau o intrare benevolă în sistemul oficial, de ce depinde?

Sergiu Gaibu: „Doar prin reformarea fiscalității, și o să exemplific cu salariul, pentru că este cel mai simplu. Dacă un angajat primește cinci mii de lei net, impozitele care se plătesc la stat, și de angajator și de angajat, suplimentar la aceste cinci mii de lei, trebuie să fie de 3214 lei, aproximativ 64% deasupra. În Germania, care este considerată o țară cu o fiscalitate destul de dură, pentru un salariat care primește o mie de euro net, deci vorbim despre corelația dintre nivelul de viață - de exemplu cinci mii de lei înseamnă aproximativ 240 de euro la noi, iar nivelul de viață în Germania este de aproape 2,7 ori mai scump, dar în Germania ei primesc chiar de patru ori mai mult, respectiv pentru o mie de euro se plătește 57% cumulativ, deci mai puțin decât în Moldova. Dar, serviciile sunt cu totul diferite, plus la asta vorbim de un celibatar, fără copii. Copiii au scutiri personale de 80% din scutirea personală, la noi doar 20%, și sunt o serie de alte scutiri, cum ar fi studiile, prima casă etc. ceea ce la noi lipsește. În Moldova, orice persoană înțelege foarte bine că, plătind aceste 64% suplimentare la salariul net, nu obține nici pe departe un beneficiu similar, iar acest lucru duce la apariția economiei tenebre.”

Europa Liberă: De ce credeți atunci că aceste măsuri nu sunt luate în calcul de autorități?

Sergiu Gaibu: „Probabil ar trebui să întrebăm autoritățile de ce n-au luat în calcul acest lucru, de ce n-au făcut o analiză etc. Da, evident că în Germania cei care au venituri foarte mari și impozitul este mai mare, dar clasa joasă și clasa medie este împovărată mai puțin decât în Moldova. La noi nu se plătește impozit pe venit doar până la 120 de euro, aproape de 30 de ori mai puțin.”

Europa Liberă: Sugerați dumneavoastră cumva că sistemul este încurajator pentru ascunderea veniturilor?

Sergiu Gaibu: „Da, foarte corect. Legislația și cadrul debalansat fiscal încurajează apariția acestor discrepanțe. Doi, legislația și anume ceea ce ține de modul de operare, din păcate funcționarii de stat au măsuri multiple, au opțiuni atunci când vin la întreprinzător, atunci când doresc să penalizeze sau să facă un control, și din acest motiv, oamenii de afaceri nu știu la ce să se aștepte, pentru o virgulă poate să primească amendă etc. Și atunci, acest lucru, discrepanța fiscală, plus cadrul legal de operare a funcționarilor generează această economie tenebră, și corupția de asemenea vine din acest cadru legal.”

Europa Liberă: Adică, pentru a schimba starea de lucruri din domeniu, îmbunătățirile la nivel legislativ ar trebui să fie cumulate cu schimbarea mecanismelor de control, de supraveghere, de unde începem?

Sergiu Gaibu: „Este nevoie de o ajustare radicală a cadrului legislativ fiscal, pentru ca să existe o balanță rezonabilă, justificată economic, în ceea ce privește povara fiscală asupra contribuabililor. Statul colectează peste 30% din PIB sub formă de taxe și diferite plăți, dar din păcate noi asistăm la faptul că ei practic îl consumă integral, iar înapoi se întoarce foarte puțin sub formă de programe, ceea ce e cu totul diferit față de alte țări, precum Suedia, Germania etc.”

Europa Liberă: În aceste condiții, cum motivezi un tânăr întreprinzători să investească, să fie disciplinat, în momentul în care apar așa inițiative care potrivti experților, în cadrul legal sunt aduși oameni de afaceri care și-au dosit ani la rând averea?

Sergiu Gaibu: „Oamenii de afaceri sunt foarte flexibili. Ei activează în măsura în care este convenabil și există un rezultat. Dacă are posibilitatea să ocolească legislația, cu aceste poveri foarte mari, el o va ocoli, dacă nu are posibilitatea respectiv afacerea se va închide. O altă problemă este că legea se aplică selectiv. În anumite cazuri sunt utilizate organele de stat pentru a combate concurența. Acest lucru este o problemă foarte mare.”

Europa Liberă: Proiectul de lege despre care am vorbit mai sus, dacă va fi adoptat, va permite unor persoane să-și legalizeze averile, anterior nedeclarate, sau averi care nu au putut fi justificate...

Sergiu Gaibu: „Deci, în acest caz trebuie să fie aplicată legislația generală care este în prezent în Moldova. Sau, dacă e să mergem pe altă cale, astfel de amnistii se fac în lume, se fac după situații dificile sau după reforme majore. În cazul nostru, noi nu am asistat la o reformă fiscală sau o schimbare radicală în economie. Cadrul fiscal este practic același, modificările sunt minime, piața de capital este nefuncțională, și acest lucru de asemenea este din cauza cadrului legal și poverii fiscale, cu salarizarea la fel nu s-au rezolvat etc. Fără reforme majore o amnistie nu are sens. Dar dacă se face o reformă, în acest caz, la cei care n-au reușit în timp... anume din cauza că povara fiscală era mare, se poate de iertat acele datorii ca să intre în cadrul legislativ nou, dar acum nu s-a schimbat nimic.”

Europa Liberă: Pe de altă parte, autoritățile spun că este un prim pas.

Sergiu Gaibu: „Este un prim pas foarte greșit, mai întâi trebuie făcută reforma. Reforma fiscală cu scăderea poverii fiscale trebuie să fie împerecheată cu restructurarea guvernului, cu reducerea numărului de ministere. Sper ca aceste departamente să nu fie unite sub umbrela la șapte ministere, dar întradevăr să fie eliminate anumite funcții inutile, să fie diminuat numărul de personal, astfel încât guvernul să devină mai suplu, deciziile să fie luate mai rapid, mai eficient, cu costuri reduse. Iată acest lucru ar trebui împerecheat cu reforma fiscală.”

Europa Liberă: Dacă ne uităm la ce avem la această etapă, poate fi aplicat vreun model care a funcționat peste hotare?

Sergiu Gaibu: „Nu-i posibil să preluăm un model concret. Anumite reguli, și situația curentă este diferită de oricare altă situație din alte țări. Trebuie să lucreze economiști foarte buni, persoane care cunosc diferite sisteme, avem asistența tehnică din partea experților străini, care să vină cu informații și practici internaționale, care trebuie să fie adaptate, dar acest lucru trebuie făcut cu buna cunoștință, să fie făcute niște calcule cu efectele economice etc. De exemplu, pentru legea propusă, nu s-a făcut nici un calcul, justificarea este doar un text, nu s-au făcut evaluări în ceea ce privește impactul acestei legi.”

Europa Liberă: Preocuparea pentru scoaterea la suprafață a veniturilor ascunse este exprimată constant de autorități, care este principalul impediment ce face să treneze lucrurile?

Sergiu Gaibu: „O singură măsură nu va lua niciodată foc. Este important să fie luate toate elementele problemei respective și rezolvate separat, ca mai apoi să fie integrate astfel încât să formeze un sistem integru. Dacă vorbim despre cadrul fiscal evident trebuie să fie luate și taxele plătite de angajat, și taxele plătite de angajator, și fondul de pensii etc. elemente care să formeze un pachet echilibrat pentru contribuabilii și agenții economici. Povara este prea mare, se încearcă acum absolut greșit să se majoreze povara fiscală pe anumite segmente, ceea ce este o greșeală totală. Agenții economici vor merge și mai mult în economia tenebră, sau vor pleca, una din două.”

  • 16x9 Image

    Tamara Grejdeanu

    Sunt parte din echipa Europei Libere din 2012 și în cei mai mulți ani de când sunt aici am povestit la radio despre oameni și preocupările lor, am scris despre educație, justiție și drepturile omului. În 2022 am trecut în departamentul digital și alături de cei mai faini colegi, sper că facem o treabă bună la moldova.europalibera.org.

  • 16x9 Image

    Nicu Gușan

    Sunt editor la Europa Liberă Moldova din 2022. Până atunci am făcut jurnalism radio, multimedia, documentare TV și reportaje video. Îmi place să cred că sunt omul orchestră în domeniu și știu să fac un produs cap-coadă, de la pre-documentare până la publicare și promovare. Jurnalismul digital, storytelling-ul social media și investigațiile sunt lucruri pe care le admir mai ales la colegii pricepuți în ale meseriei. Învăț în fiecare zi.

XS
SM
MD
LG