Primăria Chișinău alocă 30 de milioane de lei pentru construcția unui drum către un sat cu 200 de locuitori; Mai multe nereguli

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Construcția drumului de acces spre localitatea Humuleşti din municipiul Chişinău s-a desfășurat cu multe nereguli, atât la etapa tenderului, cât și în procesul de efectuare a lucrărilor, susțin specialiștii de la Expert-Grup, care au analizat documentele cu privire la achiziția publică și au constatat existența unor riscuri majore de aranjare a licitației.

Experții au constatat că procesul de identificare a priorităților de lucrări capitale în municipiul Chișinău nu este transparent, în condițiile în care nu există un program bine stabilit care să identifice căile de comunicații prioritare pentru construcție și reconstrucție capitală. Prin urmare, nu este clar în baza căror necesități s-a luat decizia de construcție a traseului spre s. Humulești, o localitate cu puțin peste 200 locuitori, în timp ce există multe alte drumuri proaste în municipiu cu trafic foarte intens.

În procesul de desfășurare a achiziției au fost depistate câteva abateri procedurale. Nu a fost publicat planul de achiziții, iar sumele estimative pentru construcția drumului spre s. Humulești din plan erau de trei ori mai mari decât în anunțul de intenție publicat de autoritatea contractantă. De asemenea, nu a fost publicat și anunțul de atribuire a contractului, ceea ce încalcă legislația în vigoare.

La etapa de atribuire a contractului pentru acest traseu, au fost depistate un set de nereguli, ce relevă despre o posibilă licitație cu înțelegere secretă. Astfel, din cele trei companii care au depus dosarul pentru licitație, două au fost descalificate – „Lincons” SRL și S.A. „Edilitate”, iar compania rămasă în concurs – ICS „Utiltrans Construct”, a câștigat tenderul deși a oferit cel mai mare preț de ofertă și nu a prezentat întreg setul de documente necesare.

Compania care a oferit cel mai mic preț – „Lincons” SRL, a fost eliminată din concurs pe motiv că nu a corespuns cerințelor de calificare, și anume privind lipsa unor contracte cu valoare similară sau mai mare în ultimii trei ani. Totuși, Direcția generală transport public căi de comunicații (DGTPCC), instituția care a administrat licitația, trebuia să solicite de la companie informație despre efectuarea unor lucrări de o capacitate similară.

Un alt aspect important care indică o înțelegere secretă este faptul că oferta comercială a companiei câștigătoare, în valoare de 23.930.000 lei, coincide practic cu suma estimativă din planul de achiziții pentru această lucrare – 23.930.000,21 lei, deci o diferență de doar 21 bani.

„Din punct de vedere, statistic probabilitatea unei astfel de coincidențe este extrem de mică”, a declarat Iurie Morcotîlo, unul din membrii echipei de monitorizare. „Însăși reputația dubioasă a companiei care a câștigat licitația ridică multe semne de întrebare asupra corectitudinii procedurii respective. Și anume, semnele de întrebare asupra reputației țin de cei doi fondatorii acestei companii, ambii fiind implicați în trecut în tranzacții și activități dubioase”, a subliniat Morcotîlo.

Ca alt factor de risc în achiziția dată poate fi indicat și ajustarea ulterioară a contractului de bază. Valoarea contractului respectiv a fost majorată prin două modificări până la suma de 29,3 milioane lei, sau cu 22% mai mult decât suma inițială. De asemenea, perioada de construcție a acestui drum a fost extins de la 9 luni la 2,5 ani, până la finele anului 2016.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...