Linkuri accesibilitate

Tablouri, nu panouri!


La Chișinău a fost lansată campania socială „Un Art Oraș”.

Un grup de inițiativă și-a propus să înlocuiască câteva panouri publicitare cu replroduceeri ale mai mai multor tablouri.

Organizatorii vor să promoveze artiștii plastici locali, și să schimbe în același timp aspectul capitalei moldovenești.

Pe un panou publicitar de pe bulevardul Grigore Vieru din centrul Chișinăului de joi seara a apărut o replică a picturii „Citate din istoria artelor”, de Valentina Rusu-Ciobanu. Ce cred trecătorii despre aceste schimbări?

Tablouri, nu panouri!
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:03:50 0:00
Link direct

„Evident că inițiativa este salutabilă, în contextul în care se promovează arta din Republica Moldova. Pe de altă parte, eu susțin demolarea tuturor panourilor. Dar decât panouri publicitare evident că m-ai bine s-ar promova cultura.”

„Îmi place foarte mult. Sper să promoveze arta, pictorii n-au unde să-și expună lucrările și asta e păcat.”

„Cred că aceste campanii sociale trebuie realizate cu mai multă creativitate și mai mult tâlc. Aceste inițiative trebuie să fie interesante atât chișinăuienilor, cât și turiștilor.”

50 de picturi reprezentative din fondul Muzeului Național de Arte al Moldovei au fost replicate și instalate pe panouri stradale din Chișinău, în cadrul inițiativei „Un Art Oraș”.

Timp de cel puțin o lună, pe străzile capitalei vor fi afișate lucrări de artă semnate de Mihai Grecu, Ada Zevin, Glebus Sainciuc și alte nume grele din arta plastică moldovenească.

Replicile picturilor alese din colecția de Picturi Naționale înfățișează mai ales peisaje rurale moldovenești, tradiții de la sat și momente din viața țăranilor.

Campania socială a fost lansată în contextul mai multor nemulțumiri din partea cetățenilor de numărul în creștere a gheretelor și panourilor publicitare. Edilul capitalei Dorin Chirtoacă a promis la începutul lunii februarie să demonteze câteva billboard-uri de la intersecții importante de străzi. Însă autoritățile încă nu au scos nici un panou.

Ministrul culturii Monica Babuc a spus la evenimentul de lansare că scopul acestei campanii sociale este valorificarea patrimoniului artistic al Republicii Moldova și promovarea esteticului printre cetățeni.

„Este o soluție dată acestui război publicitar de la noi, dacă vreți, când suntem supărați pentru această aglomerație publicitară nu de cea mai bună calitate. Nu zicem neapărat că aceasta va fi soluția finală, dar una intermediară foarte bună.”

Autorul inițiativei este tânărul Traian Chivriga, directorul companiei de vânzare și arendă a artei Vintage. Chivriga spune că acest proiect este un exemplu rar de campanie socială cu implicarea sectorului privat, în care partenerii și-au oferit serviciile pro bono pentru o cauză nobilă.

„Când am considerat plasamentul, am vrut să dăm posibilitate tuturor cetățenilor care trăiesc în raza municipiului să interacționeze cu lucrările de artă, atunci când se plimbă cu copiii sau când se duc la lucru. Respectiv, am încercat să intrăm în toate zonele Chișinăului, la cele mai mari intersecții, unde are loc cea mai mare fluiditate a traficului. Abia am început, de asta am ales titlul «Un Art Oraș», fiindcă nu ne vom opri aici. Să vedem cum reacționează oamenii.”

Scuarul teatrului rus A. Cehov și fântâna Cadânei din raionul Ocnița au fost renovate datorită unor acțiuni similare de colectare de fonduri, însă în aceste cazuri au fost donații din partea cetățenilor.

Chișinău nu este primul oraș în care pe panourile informative au fost instalate replici ale unor picturi. În Marea Britanie și Statele Unite au fost lansate campanii similare, dar la o scară de sute de mii de billboard-uri.

Dacă nu vreți să căutați cele 50 de panouri prin oraș, puteți vizita Muzeul Național de Artă al Moldovei unde sunt expuse picturile în original până pe 20 martie.

XS
SM
MD
LG